Navigacija organizacije od podataka do veštačke inteligencije
Liderski izazov: Linearni ljudski um nasuprot eksponencijalnom ubrzanju tehnološkog napretka
Doba u kome živimo obeleženo je brzim otkrićima i naglim promenama koje se suprotstavljaju normama bilo kog prethodnog doba. Ono što ovaj trenutak čini zaista izuzetnim jeste brzina kojom se ove promene odvijaju, brzina predstavljena neuhvatljivom eksponencijalnom krivom koja dodatno ubrzava kroz konvergenciju novih tehnologija poput blokčejna, veštačke inteligencije, kvantnog računarstva, 5G, robotike, Interneta stvari, proširene i virtuelne stvarnosti, biotehnologije, nanotehnologije, naprednih materijala, 3D štampe i mnogih drugih. Sinergija ovih tehnologija i oblasti znanja ima potencijal da stvori održiviju i otporniju budućnost, rešavajući ekološke izazove i promovišući ekonomski rast bez ugrožavanja dobrobiti budućih generacija.
Međutim, ljudski um usvaja informacije linearno i pojedincima je teško da shvate i isprate ovu eksponencijalnu krivu. Kako onda da iskoristimo prednosti tih novih tehnologija ako sve manje ljudi razume na koji način one funkcionišu i na koji način one mogu da doprinesu čovečanstvu?
Ovaj paradoks između eksponencijalnog rasta tehnologije i linearnog načina razmišljanja i usvajanja informacija postavlja pozornicu za kompleksnu igru između inovacija i ljudske prilagodljivosti, a to je izazov liderstva s kojim se danas suočavamo.
Generativna AI u Organizacijama
U dinamičnom okruženju tehnologija, porast generativne veštačke inteligencije (VI) zadnjih par godina privlači značajnu pažnju. Generativna veštačka inteligencija je na vrhu krive očekivanja prema poslednjem izveštaju Gartner Hype Cycle i očekuje se da će ova tehnologija imati ogroman uticaj na transformisanje načina funkcionisanja organizacija 1. Još jedno predviđanje Gartner-a je da će do 2025. godine, 80% organizacija za podršku korisnicima primenjivati generativnu VI tehnologiju radi poboljšanja produktivnosti agenata i korisničkog iskustva (CX) 2. Uspeh ovakvih inicijativa u velikoj meri zavisiće od podatkovne pismenosti zaposlenih i stvaranje preduslova unutar organizacija da ljudi sarađuju sa algoritmima VI.
Važno je prepoznati dvojaku prirodu generativne VI. Dok obećava povećanje efikasnosti i korisničkog servisa, postoje opravdane poruke zabrinutosti u vezi sa potencijalnim uticajem na zapošljavanje. Tako recimo Goldman Sachs procenjuje da će u narednih desetak godina 300 miliona poslova biti ili eliminisano ili značajno smanjeno zbog generativne VI 3. Zatim Svetski ekonomski forum predviđa da će 85 miliona poslova biti zamenjeno veštačkom inteligencijom do 2025. godine. Ono što daje dozu optimizma je da isti izveštaj predviđa da će veštačka inteligencija istovremeno stvoriti 93 miliona poslova u istom periodu 4. Ti novi poslovi zahtevaće nova znanja i nove veštine.
Koliko je vaša organizacija zrela za implementaciju veštačke inteligencije?
Prvi korak u pripremi za primenu veštačke inteligencije je da se iskreno proceni trenutna zrelost organizacije. Pronađite iskusnog i pouzdanog partnera koji će vam pomoći da procenite organizaciju i definišete strategiju implementacije veštačke inteligencije prilagođenu vašoj industriji i vašim poslovnim ciljevima. Strategija treba da definiše poslovne izazove koje želite da rešite uz pomoć VI, ali da bi to postigli morate proceniti znanje i veštine koje su potrebne, organizacionu kulturu, koje podatke imate a koji su vam dodatno potrebni, morate analizirati koje tehnologije imate a koje su vam potrebne, potrebno je prilagoditi organizaciju i uvesti neke nove role i odgovornosti i na kraju potrebno je da predvidite investicije kojima ćete to postići.
Poznavanje i razumevanje podataka
Osnova uspešne implementacije veštačke inteligencije leži u tome da svaki pojedinac unutar organizacije poseduje osnovno razumevanje podataka. Bez toga potencijal veštačke inteligencije ne može biti potpuno iskorišćen.
Mentalitet i Kultura
Promene načina razmišljanja i rada u kome se odluke donose na osnovu podataka (tzv. data-driven organizacija ) ključni su preduslovi za uspešnu implementaciju veštačke inteligencije. Bez mentaliteta koji prihvata promene i kontinuirano učenje, i kulture koja podstiče radoznalost i inovacije, prednosti veštačke inteligencije ostaju nedostižne.
Dostupnost podataka
Bez dostupnih kvalitetnih podataka nećete moći da implementirate veštačku inteligenciju u vaše poslovne procese. To uključuje razmatranje privatnosti i sigurnosti podataka, skladištenje podataka i upravljanje podacima. Organizacije moraju sistemski obezbediti implementaciju adekvatnih tehnoloških rešenja, interne procese u rukovanju podacima i njihovoj pripremi za korišćenje od strane različitih algoritama kao i primenu svih pozitivnih propisa kojima se reguliše upotreba podataka.
Veštine i role
Organizacija mora definisati role u procesima gde se razvija i koristi veštačka inteligencija i investirati u razvoj novih veština. To uključuje identifikaciju pravih talenata, obezbeđivanje relevantne obuke i stvaranje poslovnog okruženja u kome pojedinci mogu efikasno primenjivati svoje znanje o veštačkoj inteligenciji.
Potrebne Investicije
Implementacija veštačke inteligencije zahteva investicije, kako u tehnologiju tako i u ljudske resurse. Organizacije moraju biti spremne da investiraju u resurse za obuku, infrastrukturu i kontinuiranu podršku kako bi osigurale uspeh svojih inicijativa vezanih za veštačku inteligenciju.
Veštačka Inteligencija/Tehnologije/Platforme/Alati
Izbor tehnologija, platforme i alata za veštačku inteligenciju je bitan i treba ga raditi u skladu sa potrebama i ciljevima organizacije a ne na osnovu „trenutne mode“. Ključno je odabrati prave partnere koji će doneti ne samo stručnost na sto, već će podržati organizaciju u razvijanju pravog mentaliteta i implementaciji novih praksi koje uključuju veštačku inteligenciju. Nemojte prihvatati „crne kutije“, insistirajte na tome da vaši zaposleni uče uz partnere i gradite kompetence unutar kompanije.
Na putu implementacije veštačke inteligencije….
Otpor promenama je prirodna ljudska reakcija, a kada govorimo o implementaciji veštačke inteligencije, on potiče iz različitih izvora. Najčešći je strah da će posao pojedinca biti zamenjen veštačkom inteligencijom. Moje iskustvo pokazuje da još jedan veliki pokretač otpora dolazi iz nedostatka poverenja u rezultate veštačke inteligencije, što često proizlazi iz nedostatka razumevanja kako veštačka inteligencija funkcioniše i kako se algoritmi uklapaju u organizacijsku strukturu i poslovne procese. Komuniciranje prednosti veštačke inteligencije, kao što su povećanje efikasnosti, poboljšano donošenje odluka i unapređena kreativnost, pomaže zaposlenima da razumeju pozitivan uticaj na njihove uloge i izgrađuje poverenje u rezultate i preporuke veštačke inteligencije.
Zaposlenima bi trebalo jasno komunicirati od strane izvršnog menadžmenta da ih veštačka inteligencija neće zameniti, već će ih zameniti osoba koja koristi veštačku inteligenciju.
Takva komunikacija mora da ide ruku pod ruku sa jasno definisanim razvojnim planom kojim će svaka osoba unutar organizacije na koju veštačka inteligencija direktno ili indirektno utiče dostići najmanje osnovni nivo pismenosti vezano za podatke koji nastaju i koriste se u organizaciji, bez obzira na trenutni opis posla. Bez tog fundamentalnog razumevanja podataka, potencijal veštačke inteligencije ne može se potpuno iskoristiti. Obrazovne inicijative trebale bi demistifikovati koncepte podataka, obezbeđujući da zaposleni razumeju jezik podataka i da svi u organizaciji na isti način tumače te podatke. Programi obuke koji pokrivaju osnovne principe podataka, alate za vizualizaciju i veštine interpretacije su esencijalni, i razlikuju se za različite organizacione celine unutar organizacije. Zaposleni bi trebalo da razumeju svoje uloge u kreiranju podataka, upravljanju njima i njihovom transformisanju u oblik koji je primenjiv za dalju upotrebu u različitim analitičkim alatima i algoritmima veštačke inteligencije.
Tri stvari koje nikako ne smete potceniti na vašem putu od podataka do veštačke inteligencije su: strah od nepoznatog, otpor promenama i silos organizacija.
Znanjem protiv straha
Nedostatak znanja je uvek pogodna podloga za strah, posebno u oblasti novih tehnologija poput veštačke inteligencije. Sveopšta promocija generativne veštačke inteligencije u kontekstu povećanja efikasnosti organizacija kroz automatizaciju mnogih poslova doprinose ovom strahu. Otvorena komunikacija i angažovanje menadžera ali i operativaca čiji će se poslovi delom ili u potpunosti automatizovati uz pomoć veštačke inteligencije u ranim fazama razvoja modela veštačke inteligencije su ključni. Kroz tu komunikaciju oni će prepoznati svoje nove uloge u poslovnim procesima koji će se neminovno transformisati, i identifikovaće se nova znanja i veštine koje moraju da razviju. A onda je na liderima da naprave plan razvoja. Prevazilaženje jaza u znanju postaje preduslov za razbijanje straha.
Upravljanje otporom
Znanje i strah su isprepleteni, i njihov uticaj na organizacionu promenu ne može se potceniti. U suočavanju sa otporom od strane pojedinaca koji ne žele da prihvate promene i uče nove stvari, preporuku Gartnera o „izolovanju“ takvih pojedinaca treba ozbiljno uzeti u obzir 5. Identifikacija i upravljanje pojedincima koji pružaju otpor promenama postaje imperativ kako bi se sprečilo da postanu ozbiljna prepreka napretku kompanije i da značajno otežaju primenu novih tehnologija i promene poslovnih procesa. Neuspeh u izolovanju onih koji su kočničari promena može vas koštati puno vremena i novca, a možda čak i važnije, može vas koštati morala i angažovanja vaših najboljih talenata. Budite hrabri i ohrabrite organizaciju da ukaže na ovakve pojedince i da ih izoluje.
Transparentna i usklađena komunikacija
Značaj usklađenosti vizije, strategije i poruka zaposlenima na C nivou bi trebala da se podrazumeva, a ipak je to područje gde često vidimo „igre moći“ koje dovode do disonantnih tonova i razmimoilaženja u razumevanju puta kojim treba ići na nižim operativnim nivoima. Implementacija veštačke inteligencije zahteva ozbiljno upravljanje promenama a to mora biti utemeljeno u jasnoj viziji i usklađenim organizacionim ciljevima. Komunikacija ne sme biti žrtvovana, i zapravo, tokom vremena transformacije, komunikacija dobija na značaju jer može da spreči pretpostavke unutar organizacije koje nastaju jer zaposleni u nedostatku informacija rade „interpolaciju“ i izmišljaju moguće scenarije, često negativne scenarije. Transparentnost i usklađenost na nivou C lidera postavlja ton za celu organizaciju, i omogućava da svi idu u istom smeru. Nije dovoljno dobiti verbalnu potvrdu od vaših kolega da su saglasni sa putem koji je izabran, oni trebaju aktivno učestvovati u svojim delovima organizacije i kontinuirano slati iste poruke. To će razbiti organizacione silose i podstaći promenu kulture i mentaliteta. Ako želite da obećanje veštačke inteligencije postane stvarnost, ovo je trenutak kada treba postojati „svi za jednog i jedan za sve“ usklađenost na C nivou kompanije.
Nesumnjivo je da će veštačka inteligencija značajno doprineti efikasnosti poslovnih procesa i da će transformisati mnoge industrije. Demonstriranje vrednosti veštačke inteligencije ključan je korak u dobijanju podrške organizacije. To uključuje prikazivanje opipljivih benefita kako bi se zaposleni motivisali i kako bi dali punu podršku ovim inicijativama. Zaposleni treba da vide kako će njihov način rada biti bolji, kvalitetniji, kako će zarađivati više ili isporučivati kvalitetniji rezultat za kraće vreme korišćenjem veštačke inteligencije. Zato pre primene veštačke inteligencije definišite jasan poslovni problem koji rešavate, definišite metriku i cilj implementacije, definišite učesnike u poslovnom procesu i na koji način će njima posao biti unapređen, a onda to i komunicirajte.
Navigacija organizacije na putu transformacije uz korišćenje veštačke inteligencije nije jednostavan zadatak. Ono što je bitno je da izbegnete zamku prevelikog fokusa na diskutabilne efekte pozitivnog uticaja veštačke inteligencije na P&L zbog mogućeg smanjenja broja ljudi. Prema izveštaju svetskog ekonomskog foruma najkonkurentnije kompanije biće one koje izaberu da unaprede veštine svojih zaposlenih 4. Zato krenite putem ulaganja u znanje, u ljude, pokrenite programe kojima ćete osnažiti zaposlene da rade sa podacima i analitičkim alatima, ruku pod ruku sa veštačkom inteligencijom i budite aktivan učesnik tih programa.
1 What’s New in Artificial Intelligence From the 2023 Gartner Hype Cycle™
2 Gartner predicts 3 technologies will transform customer service by 2028 – Mobile Europe
3 Generative AI Could Raise Global GDP by 7% (goldmansachs.com)
5 A Data Literacy Guide For D&A Leaders (gartner.com)