Business Intelligence Review
Ekspertski tim

10 principa modernog marketinga

Kao direktan odgovor na način na koji je tehnologija uticala na širu praksu menadžmenta, oblast marketinga se dramatično promenila poslednjih godina. Dok se svaka industrija promenila — potrošački proizvodi, finansijske usluge, trajna dobra i drugo — tehnološka industrija, zahvaljujući svojoj brzoj, inovativnoj prirodi, teži da prednjači kada je u pitanju marketinška transformacija i postala je model za savremeni digitalni marketing. Promene u marketingu tehnoloških proizvoda važne su ne samo za one marketare koji žele da usavrše svoj zanat u toj industriji, već i za marketare u drugim industrijama koji žele da steknu nove veštine i prakse.

  1. Tehnologija je samo prvi korak

Tehnologija omogućava nove načine za stvaranje korisničkog iskustva, nove medije za povezivanje sa kupcima i trilione podataka za razumevanje ponašanja kupaca i uticaja marketinških programa i aktivnosti. Da bi se u potpunosti realizovao potencijal tehnologije, potrebna je transformacija među ljudima, procesima i tehnologijom. Samo prepoznavanjem sve tri sile moderni marketari će požnjeti sve prednosti koje tehnologija može imati u marketinškoj transformaciji. Imperativ je da oni prihvate razvoj tehnologije i testiraju i usvoje nova dostignuća koja odgovaraju njihovom poslovanju. Što se tiče ljudi, današnji marketari moraju posedovati mnoge osobine. Moraju biti radoznali, fleksibilni, okretni i okretni. Moraju biti voljni da budu agenti za promene, uvek gledajući iza ugla i pomažući da se transformacija poveća kao šampioni za promene.

  1. Iskustvo je novi brend

Sa tradicionalnim marketingom, proces odlučivanja kupaca i prodaje kompanije bio je relativno jednostavan sa kupcima koji su ulazili u prodajni i marketinški tok kompanije i pravili različite izbore na putu da postanu lojalni, stalni kupci. Danas, iako je posedovanje odličnih tehnoloških proizvoda od najveće važnosti i uvek će biti od najveće važnosti, svaka okolna tačka kontakta sa klijentima onlajn i oflajn –kao što su tvit, preuzimanje proizvoda, kupovina u prodavnici, društvena svrha kompanije, ponašanje njenih rukovodilaca i korporativna kultura — mogu oblikovati iskustva koja definišu brend za kupce. Ako kupci ne mogu uspešno da koriste proizvode kompanije, neće doći do realizacije vrednosti i na kraju će se prebaciti na proizvode drugih kompanija kojima će lakše pristupiti i koristiti ih.

  1. Preovladava nova vrsta odnosa sa kupcima

Kupci poseduju brend na mnogo načina kao i marketari, a odgovornost svakog marketara je da učini kupce sastavnim delom brenda kompanije. Šta tačno kupci žele od brenda? Šta ne žele? Jedini način da se izborimo sa ovom suzdržanošću u promeni ponašanja bio je da se ponudi maksimalna transparentnost i pruži mnogo informacija. Zahteva oštar uvid u motivaciju i ponašanje kupaca — probleme koje kupci pokušavaju da reše i ciljeve koje pokušavaju da postignu.

  1. Povežite se sa klijentima na mreži i van mreže

U tehnologiji, kada prodaje prilično složene proizvode, kompanija je odgovorna za posedovanje uspeha kod kupaca. Količina podataka dostupnih danas nalaže da svaki brend poznaje svoje kupce i da im pruži uslugu na svakoj mogućoj tački dodira, ali je u isto vreme i dalje važno da se zaista sretnete sa kupcima! Iako svi živimo u digitalno dominantnom svetu, događaji uživo su daleko od toga da su izumrli.

  1. Stvaranje vrednosti, komunikacija i isporuka je i dalje pravilo

Predviđenu vrednost — posebno sa složenim tehnološkim proizvodima — može biti teško za klijente da je proceni. Formalno, percipirana ili predviđena vrednost su sve različite koristi koje kupci dobijaju od kupovine i korišćenja proizvoda, kao i svi različiti ušteđeni troškovi. To nisu samo finansijske koristi i troškovi, već i psihološke, socijalne, emocionalne i druge vrste koristi i troškova. Imajte na umu da je stvaranje vrednosti samo neophodno, ali ne i dovoljno za uspeh marketinga. Vrednost takođe mora biti efektivno i efikasno saopštena i isporučena.

  1. Podaci i testiranje su novi izvor života

Da biste bili odličan marketinški stručnjak u današnjem digitalnom svetu, važno je izgraditi kulturu testiranja. Dar je biti u stanju da testirate sve vreme i da se brzo učite i aktivirate kao rezultat. Međutim, uprkos svoj ovoj nauci o podacima, još uvek postoji umetnost savladavanja marketinga i upravljanja odnosima sa kupcima. Ne može se sve automatizovati, zbog čega roboti nikada neće biti programirani da sami obavljaju marketing. Instinkt i rasuđivanje su i dalje – i uvek će – bitni.

  1. Kreativnost ostaje kralj

Uprkos svim transformacionim tehnološkim promenama koje su stvorile svet tako bogat podacima za marketinške stručnjake, još uvek treba biti veliki kreativac u marketingu. Najuspešnije brendove danas oblikuje zajednica kupaca i partnera brenda koliko i sama kompanija. Zajednička kreacija u svim oblicima može da podstakne kreativni proces — bilo direktno sa klijentima ili u saradnji sa partnerima istomišljenika, donoseći korist za oba entiteta.

  1. Ne pokušavajte da to uradite sami

Na složenom i izazovnom tržištu, tehnološkim proizvodima može biti teško da sami izađu na tržište. Pomaže ako mogu imati koristi, direktnu ili indirektnu, od toga da budu deo nečeg većeg putem uključivanja u platformu ili kao rezultat saradnje sa drugima. Saradnje — eksterni savezi ili zajednička ulaganja sa trećim stranama — takođe mogu pružiti vrednost za tehnološki brend. U složenom tehnološkom svetu, akvizicije su takođe često kritične za donošenje potrebnih tehničkih sposobnosti i stručnosti.

  1. Imajte veću svrhu: činite dobro

Kupci sve više očekuju da kompanije sa kojima posluju dobro, stvaraju dobrobit i u svetu. Ovaj naglasak na društvenom uticaju je duboko usađen u kulturu kompanije do danas. Svrha brenda može da obezbedi gorivo za interno angažovanje zaposlenih, kao i lepak za spoljne marketinške programe koji pomažu u emocionalnom povezivanju sa kupcima. Svrha takođe može biti ključni faktor u regrutovanju talenata. Najbolje organizacije imaju brend dušu i svrhu koju žestoko štite, neguju i žive svaki dan.

  1. Marketinško vođstvo se promenilo

Konačno, kao što bi se očekivalo od svih gore navedenih promena, moralo je da se promeni i samo marketinško vođstvo. Budući direktor marketinga takođe mora biti glavni službenik za klijente, glavni službenik za iskustvo i direktor za rast. Savremeni CMO za organizaciju tehnoloških proizvoda ne bi trebalo da ustupi te uloge; nego bi on ili ona trebalo da ih poseduje, oblikuje i vodi. Marketing uspeh za organizacije u 21. veku zahtevaće usvajanje najboljih novih modernih praksi, kao i preispitivanje i usavršavanje klasičnih pristupa.

 

 

 

 

Izvor: Massachusetts Institute of Technology, MIT SLOAN MANAGEMENT REVIEW

Pročitaj decembarsko/januarsko izdanje 2024/2025
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.

Unesite pojam za pretragu