

10 principa modernog marketinga
Kao direktan odgovor na način na koji je tehnologija uticala na širu praksu menadžmenta, oblast marketinga se dramatično promenila poslednjih godina. Dok se svaka industrija promenila — potrošački proizvodi, finansijske usluge, trajna dobra i drugo — tehnološka industrija, zahvaljujući svojoj brzoj, inovativnoj prirodi, teži da prednjači kada je u pitanju marketinška transformacija i postala je model za savremeni digitalni marketing. Promene u marketingu tehnoloških proizvoda važne su ne samo za one marketare koji žele da usavrše svoj zanat u toj industriji, već i za marketare u drugim industrijama koji žele da steknu nove veštine i prakse.
- Tehnologija je samo prvi korak
Tehnologija omogućava nove načine za stvaranje korisničkog iskustva, nove medije za povezivanje sa kupcima i trilione podataka za razumevanje ponašanja kupaca i uticaja marketinških programa i aktivnosti. Da bi se u potpunosti realizovao potencijal tehnologije, potrebna je transformacija među ljudima, procesima i tehnologijom. Samo prepoznavanjem sve tri sile moderni marketari će požnjeti sve prednosti koje tehnologija može imati u marketinškoj transformaciji. Imperativ je da oni prihvate razvoj tehnologije i testiraju i usvoje nova dostignuća koja odgovaraju njihovom poslovanju. Što se tiče ljudi, današnji marketari moraju posedovati mnoge osobine. Moraju biti radoznali, fleksibilni, okretni i okretni. Moraju biti voljni da budu agenti za promene, uvek gledajući iza ugla i pomažući da se transformacija poveća kao šampioni za promene.
- Iskustvo je novi brend
Sa tradicionalnim marketingom, proces odlučivanja kupaca i prodaje kompanije bio je relativno jednostavan sa kupcima koji su ulazili u prodajni i marketinški tok kompanije i pravili različite izbore na putu da postanu lojalni, stalni kupci. Danas, iako je posedovanje odličnih tehnoloških proizvoda od najveće važnosti i uvek će biti od najveće važnosti, svaka okolna tačka kontakta sa klijentima onlajn i oflajn –kao što su tvit, preuzimanje proizvoda, kupovina u prodavnici, društvena svrha kompanije, ponašanje njenih rukovodilaca i korporativna kultura — mogu oblikovati iskustva koja definišu brend za kupce. Ako kupci ne mogu uspešno da koriste proizvode kompanije, neće doći do realizacije vrednosti i na kraju će se prebaciti na proizvode drugih kompanija kojima će lakše pristupiti i koristiti ih.
- Preovladava nova vrsta odnosa sa kupcima
Kupci poseduju brend na mnogo načina kao i marketari, a odgovornost svakog marketara je da učini kupce sastavnim delom brenda kompanije. Šta tačno kupci žele od brenda? Šta ne žele? Jedini način da se izborimo sa ovom suzdržanošću u promeni ponašanja bio je da se ponudi maksimalna transparentnost i pruži mnogo informacija. Zahteva oštar uvid u motivaciju i ponašanje kupaca — probleme koje kupci pokušavaju da reše i ciljeve koje pokušavaju da postignu.
- Povežite se sa klijentima na mreži i van mreže
U tehnologiji, kada prodaje prilično složene proizvode, kompanija je odgovorna za posedovanje uspeha kod kupaca. Količina podataka dostupnih danas nalaže da svaki brend poznaje svoje kupce i da im pruži uslugu na svakoj mogućoj tački dodira, ali je u isto vreme i dalje važno da se zaista sretnete sa kupcima! Iako svi živimo u digitalno dominantnom svetu, događaji uživo su daleko od toga da su izumrli.
- Stvaranje vrednosti, komunikacija i isporuka je i dalje pravilo
Predviđenu vrednost — posebno sa složenim tehnološkim proizvodima — može biti teško za klijente da je proceni. Formalno, percipirana ili predviđena vrednost su sve različite koristi koje kupci dobijaju od kupovine i korišćenja proizvoda, kao i svi različiti ušteđeni troškovi. To nisu samo finansijske koristi i troškovi, već i psihološke, socijalne, emocionalne i druge vrste koristi i troškova. Imajte na umu da je stvaranje vrednosti samo neophodno, ali ne i dovoljno za uspeh marketinga. Vrednost takođe mora biti efektivno i efikasno saopštena i isporučena.
- Podaci i testiranje su novi izvor života
Da biste bili odličan marketinški stručnjak u današnjem digitalnom svetu, važno je izgraditi kulturu testiranja. Dar je biti u stanju da testirate sve vreme i da se brzo učite i aktivirate kao rezultat. Međutim, uprkos svoj ovoj nauci o podacima, još uvek postoji umetnost savladavanja marketinga i upravljanja odnosima sa kupcima. Ne može se sve automatizovati, zbog čega roboti nikada neće biti programirani da sami obavljaju marketing. Instinkt i rasuđivanje su i dalje – i uvek će – bitni.
- Kreativnost ostaje kralj
Uprkos svim transformacionim tehnološkim promenama koje su stvorile svet tako bogat podacima za marketinške stručnjake, još uvek treba biti veliki kreativac u marketingu. Najuspešnije brendove danas oblikuje zajednica kupaca i partnera brenda koliko i sama kompanija. Zajednička kreacija u svim oblicima može da podstakne kreativni proces — bilo direktno sa klijentima ili u saradnji sa partnerima istomišljenika, donoseći korist za oba entiteta.
- Ne pokušavajte da to uradite sami
Na složenom i izazovnom tržištu, tehnološkim proizvodima može biti teško da sami izađu na tržište. Pomaže ako mogu imati koristi, direktnu ili indirektnu, od toga da budu deo nečeg većeg putem uključivanja u platformu ili kao rezultat saradnje sa drugima. Saradnje — eksterni savezi ili zajednička ulaganja sa trećim stranama — takođe mogu pružiti vrednost za tehnološki brend. U složenom tehnološkom svetu, akvizicije su takođe često kritične za donošenje potrebnih tehničkih sposobnosti i stručnosti.
- Imajte veću svrhu: činite dobro
Kupci sve više očekuju da kompanije sa kojima posluju dobro, stvaraju dobrobit i u svetu. Ovaj naglasak na društvenom uticaju je duboko usađen u kulturu kompanije do danas. Svrha brenda može da obezbedi gorivo za interno angažovanje zaposlenih, kao i lepak za spoljne marketinške programe koji pomažu u emocionalnom povezivanju sa kupcima. Svrha takođe može biti ključni faktor u regrutovanju talenata. Najbolje organizacije imaju brend dušu i svrhu koju žestoko štite, neguju i žive svaki dan.
- Marketinško vođstvo se promenilo
Konačno, kao što bi se očekivalo od svih gore navedenih promena, moralo je da se promeni i samo marketinško vođstvo. Budući direktor marketinga takođe mora biti glavni službenik za klijente, glavni službenik za iskustvo i direktor za rast. Savremeni CMO za organizaciju tehnoloških proizvoda ne bi trebalo da ustupi te uloge; nego bi on ili ona trebalo da ih poseduje, oblikuje i vodi. Marketing uspeh za organizacije u 21. veku zahtevaće usvajanje najboljih novih modernih praksi, kao i preispitivanje i usavršavanje klasičnih pristupa.
Izvor: Massachusetts Institute of Technology, MIT SLOAN MANAGEMENT REVIEW