Neuromarketing: Zašto je on važan?
Neuromarketing – primena principa neuronauke na marketing, pravi nove pokrete u industriji. Ova tehnika dublje istražuje reakcije, emocije i preferencije potrošača pridavajući veću pažnju aktivnosti njihovog mozga. Brendovi i agencije podjednako treba da iskoriste neuromarketing u strateške svrhe jer ono može da pruži neuporediv uvid i preciznost od tradicionalnih metodologija istraživanja.
Oblast neuromarketinga, ponekad poznata kao potrošačka neuronauka, proučava mozak da bi predvidela i potencijalno čak manipulisala ponašanjem potrošača i donošenjem odluka. Tokom proteklih pet godina nekoliko revolucionarnih studija je pokazalo njegov potencijal da stvori vrednost za trgovce. Ali oni koji su zainteresovani da koriste njegove alate i dalje moraju da utvrde da li je to vredno ulaganja i kako da to dobro urade.
„Neuromarketing“ se odnosi na merenje fizioloških i neuronskih signala kako bi se stekao uvid u motivacije, preferencije i odluke kupaca. Njegove najčešće metode su skeniranje mozga, koje meri nervnu aktivnost, i fiziološko praćenje, koje meri kretanje očiju i druge proksije za tu aktivnost.
Potencijalni korisnici neuromarketinga trebalo bi da budu oprezni u partnerstvu sa specijalizovanim konsultantskim firmama — stručnjaci upozoravaju da tu oblast muče prodavci koji preprodaju ono što neuromarketing može da pruži. Jedan profesor neuronauke i biznisa predlaže korišćenje kontrolne liste: Da li su stvarni neuronaučnici uključeni u studiju? Da li su neki od konsultantskih metoda, podataka ili alata objavljeni u časopisima sa recenzijom? Da li je njegov predmetni skup reprezentativan – pitanje koje je posebno važno za globalne brendove? Da li konsultanti imaju marketinšku ekspertizu zajedno sa naučnim saznanjima? Da li imaju evidenciju o uspehu? I da li mogu da dokažu kada im se postavi izazov da će ponuditi uvid izvan onoga što se može steći tradicionalnim metodama?
Prema istraživanjima, 85% potrošačkih odluka se ne donose svesno. Neuromarketing nudi pristup ovoj teritoriji za dublju analizu preferencija i ponašanja potrošača.
Tehnike kao što su EEG (elektroencefalografija), fMRI (funkcionalna magnetna rezonanca) i praćenje oka beleže fiziološke i neurološke odgovore potrošača za objektivne podatke o reakcijama potrošača. Ali grupe koje koriste tehnike kao što su EEG i fMRI nisu tipično standardna praksa u domenu neuromarketinga. Ove tehnike se prvenstveno koriste u istraživačkim ili kliničkim okruženjima za proučavanje funkcije mozga i manje su uobičajene u tradicionalnim marketinškim istraživanjima.
Brendovi i agencije za neuromarketing često se koncentrišu na tehnologije koje su dostupne i pogodne za njihove potrebe. To uključuje tehnike kao što su prepoznavanje lica, praćenje očiju, biometrija (tj. merenje fizioloških odgovora kao što su otkucaji srca i provodljivost kože) i implicitni testovi asocijacije. Ove metode mogu pružiti uvid u emocionalne reakcije potrošača, pažnju i podsvesne odgovore na marketinške stimuluse.
Iako su se neke velike agencije za neuromarketing udružile sa medicinskim ili istraživačkim ustanovama kako bi koristile napredne tehnologije neuroimadžinga, ovo nije uobičajena praksa u industriji. Troškovi, stručnost i logistička pitanja povezana sa medicinskim tehnologijama snimanja su glavni razlozi zašto se one manje koriste u standardnim neuromarketinškim istraživanjima.
Neuromarketing se takođe pokazao vrednim u optimizaciji razvoja proizvoda. Kompanije se okreću neuromarketingu da bi donosile kritične marketinške odluke. U mnogim slučajevima, tehnike neuromarketinga zamenjuju tradicionalne taktike marketinškog istraživanja.
Brendovi mogu da koriste neuromarketing da bi procenili kako potrošači reaguju na njihove proizvode na neuronskom nivou, a zatim da prilagode karakteristike i dizajn na osnovu ovog uvida kako bi osigurali da njihovi proizvodi podsvesno rezonuju sa preferencijama kupaca. Uspeh Google-a i Microsoft-a u implementaciji neuromarketinga u dizajn proizvoda dokazuje njegovu efikasnost.
Neuromarketing može pomoći preduzećima da prilagode svoje marketinške strategije kako bi održali korak sa brzim promenama digitalne ere. Digitalna tehnologija je značajno promenila ponašanje potrošača, tako da preduzeća moraju ostati relevantna. Duboko znanje neuromarketinga o aktivnostima mozga potrošača pruža preduzećima smernice za dizajniranje strategija digitalnog marketinga koje su pogodne za obradu informacija na mreži – na primer, optimizaciju dizajna veb stranica i sadržaja u skladu sa tim.
Iako neuromarketing ima mnoge potencijalne prednosti, etika se ne sme zanemariti. Neophodni su strogi propisi i transparentnost kako bi se osiguralo da prakse neuromarketinga poštuju privatnost i autonomiju pojedinca.
Neuromarketing nudi inovativnu novu granicu u marketingu. Udubljujući se u unutrašnje funkcionisanje ljudskog mozga i dešifrujući ih za efikasne marketinške strategije, neuromarketing nudi svež uvid koji može pokrenuti uspešne kampanje u budućnosti. Kompanije koje danas prihvataju neuromarketing mogu se pojaviti kao lideri tako što će iskoristiti moć neuronauke za kampanje orijentisane na kupce koje proizvode visoko efikasne ponude koje su usmerene na kupca.