

Upravljanje promenama i trendovi za budućnost
Kovis grupa postoji već više od 45 godina na tržištu metalske industrije i prepoznata je kao kompanija koja vodi računa o održivosti, inovativnoj kulturi i bezbednosti svojih proizvoda. Naredne, 2025. godine, obeležavate 20 godina postojanja u Srbiji, kada je otvoren proizvodni pogon slovenačke kompanije u Bačkoj Palanci. Kako gledate na protekle dve decenije poslovanja u Srbiji i kakvi su vam planovi za budućnost?
Kovis grupa je inovativno orijentisana kompanija u oblasti razvoja i proizvodnje komponenti za železničku industriju kao i drugih komponenti za sektore industrije poput građevinske, autoindustrije i poljoindustrije. Svoj međunarodni ugled i poziciju matična firma Kovis d. o. o. iz Brežica u Sloveniji osvojila je proizvodnjom kočionih diskova za sve tipove železničkih vozila: od lokomotiva, tramvaja, metroa do high-speed vozova. Pored visokog nivoa znanja razvojnog kadra, za to je odgovorna organizacija proizvodnje na high-tech CNC obradnim centrima, sa neprekidnim tehnološkim unapređenjima i modernizacijom procesa mašinske obrade. Tu poziciju, Kovis grupa je samo još više učvrstila osnivanjem trećeg preduzeća u sistemu Kovis, kompanije Kovis BP d. o. o. u Bačkoj Palanci 2005. godine, čime je u Srbiju donela novi proizvod, nova znanja i tehnologije, kao i novu organizaciju rada. Kao rezultat toga, Kovis BP je među najvećim proizvođačima kućišta za ležajeve za teretne železničke vagone u Evropi. Toj ulozi značajno doprinosi visok i stabilan kvalitet sivog i nodularnog liva iz naše livnice Kovis Livarna d. o. o. iz Štora u Sloveniji, koja nakon dvadestomilionske investicije i dalje spremno i pouzdano može da zadovolji i najspecifičnije zahteve i drugih svetskih kupaca, ne samo sistema.
U međuvremenu smo, zahvaljujući viziji i ulaganjima vlasnika sistema g. Antona Pangrčiča i g. Alena Šinka, naučili da su osnovni stubovi razvoja preduzeća: znanje, inovacije i fleksibilnost. U vremenima globalnih kriza i pada privredne aktivnosti koje sporadično, a uporno obeležavaju period od 2008. godine do danas, ceo sistem je, pa i Kovis BP u Srbiji, ulagao u razvojni kadar, vrhunske tehnologije i digitalizaciju, što nam je donelo nove prilike, veću produktivnost, zahtevniji transfer tehnologije iz Kovisa u Kovis BP i renome odgovornog i pouzdanog proizvođača i dobavljača i u neizvesnom poslovnom okruženju koje je već duže vreme prisutno. Tome je sigurno doprineo i trend robotizacije procesa koji je u Kovisu BP prisutan od 2019. godine, automatizacijom procesa zavarivanja, a koji je 2023. proširen. Godinu 2024. je između ostalog obeležila i robotizacija farbare, kojom je olakšana realizacija rastuće potražnje za kućištima u ovoj godini, iako već sledeća godina, bar trenutno, ne deluje tako optimistično.
Da roba neometano i na vreme stigne od nas kao konstruktora i proizvođača do naših krajnjih kupaca u Evropi, omogućuje nam četvrta firma u sistemu Kovis Transporti d. o. o., takođe iz Štora, koja raspolaže najmodernijom i ekološki održivom flotom kamiona.
Danas u grupi imamo pet kompanija, od čega su četiri navedene u Evropi i jedna u Indiji. Sve one posluju samostalno, ekonomski su nezavisne, odgovarajući za kvalitet i uspešnost poslovanja. I pored toga, sve one u grupi se razvojno, komercijalno i tehnološki pomažu i usmeravaju, uz poštovanje principa poslovne samostalnosti.
Kada jednom uđete u ovaj „voz razvoja i inovacija“, a pri tome ga vode vlasnici sa jasnom razvojnom vizijom, okruženi višim i srednjim nivoom izvršnih i operativnih vođa sa kojima dele isti entuzijam, hrabrost i međusobno poverenje, onda nema zaustavljanja na svojoj trasi. Moguće su samo kratke stanke da se brzo i kvalitetno pregrupišu prioriteti i aktuelni ciljevi s obzirom na trenutna ili neka buduća dešavanja u poslovnom ambijentu, i to ne samo Evrope, nego celog sveta, jer samo Dobre ideje stvaraju budućnost!
U svetu tehnologije dolaze važni trendovi koji će oblikovati način rada i donošenja odluka u narednim godinama. S obzirom da ste Vi u realnom sektoru, prema Vašem mišljenju, koji su to trendovi koji će oblikovati budućnost poslovanja u narednim godinama?
Nedostatak radne snage, ali prvenstveno stručne, obučene, koja raspolaže potrebnim znanjem i veštinama, omogućio je da digitalizacija i automatizacija uzimaju sve više i brže maha u bilo kojoj privrednoj sferi, podržani veštačkom inteligencijom, kao odrazom inteligencije kompanije. Već sada neretki su primeri gde su zglobne i manipulativne robote zamenili humanoidni. Svet postaje mesto gde za jednostavne, manipulativne, mehaničke poslove nisu potrebni radnici sa takvim skromnim znanjem i veštinama.
Takav tehnološki ambijent traži značajnu digitalnu pismenost koja se postavlja kao standard društva. To za sobom povlači potrebu za zaposlenima spremnima da svakodnevno i iznova uče, kako bi mogli da diktiraju i isprate tehnološke i društvene promene koje takvo okruženje donosi.
Zelena mobilnost i održivi razvoj su naš put. Pristalica sam mišljenja da su nove, mlađe generacije, poput Z generacije, sa sobom donele jasniju i konkretniju svest o održivoj društvenoj, ekološkoj i upravljačkoj odgovornosti (ESG), sa akcentom na zadovoljstvo i motivisanost zaposlenih, i da će je rešenije i uz pomoć napredne tehnologije, brže sprovesti.
Ali zato, ne zaboravimo da je uz stalno učenje, usavršavanje i tehnološki napredak, prirodno i ljudski da negujemo emocionalnu inteligenciju, međusobnu komunikaciju, timski rad, liderstvo, kreativnost, upravljačke sposobnosti, analitičnost (meke veštine), što nas kao globalnu društvenu zajednicu prvenstveno čini posebnim, jedinstvenim i superiornijim od veštačke inteligencije, za koju je potrebno još detaljnije i naprednije urediti zakonske okvire.
Promene na tržištu deo su svakodnevnog života. Menjaju se trendovi, želje i potrebe kupaca, procesi sa dobavljačima, razvoj, tehnologije, proizvodnja itd. Od čega zavisi uspešno uvođenje i upravljanje promenama u cilju poboljšanja efikasnosti i optimizacije u proizvodnji? Da li je odgovor na izazove novog doba u većem fokusu na zaposlene?
Kvalitet, fleksibilnost, custom made, napredan pristup korišćenja modernih inovativnih tehnologija i opreme, omogućava nam da svojim kupcima proizvoda i usluga pružimo visoko zahtevna tehnološka rešenja i optimalno vreme isporuke, što i jeste naša komparativna prednost u odnosu na konkurenciju. To jeste naš pravac, ali se on ne podrazumeva i ne ostvaruje sam po sebi. Za njegovu realizaciju je potrebno ne samo da ste spremni kao vođa da reagujete na promene, već da ih sa svojim saradnicima i proizvodite. Pored vizionara koji strateški i dugoročno usmerava svoje zaposlene na neophodnost za promenama, važan je tim koji će znati da prepozna potrebu za promenom kao uslovom za napredak. Tim koji u okvirima zajedničke vizije ima potrebna znanja i veštine, pa je smeo da aktivno učestvuje, tim koji je oslobođen straha i želi da iskaže svoj inovativni stav, mišljenje, uz jasno definisane uloge i odgovornosti svakog člana, da preuzme rizik, ali i da se ne boji neuspeha. Motivisani saradnici na svim nivoima i vođenja i operative jesu značajan faktor našeg uspeha. A za sve to, ključno je uspostaviti poverenje između vođe i svih članova tima: otvorenost, muđusobno slušanje i sesti za isti okrugli sto!
Upravljanje kompanijom podrazumeva različite aspekte, među kojima je teško izdvojiti „prvi/a među jednakima”. Kao jedna od retkih žena koja je dugi niz godina na mestu direktora kompanije Kovis BP, koji su Vaši glavni pokretači i motivatori uspeha?
Uspeh je nešto do čega se dolazi tek nakon godina ličnih pokušaja, padova, ustajanja i upornosti. Sa ove vremenske distance, zahvalna sam svakom padu jer mi je bio motiv da ustanem i krenem dalje. Ali ni tada uspeh nije zagarantovan bez podrške, strpljenja i poverenja porodice, vlasnika i svojih saradnika!