MAGAZIN KOJI SE ČITA, A NE PRELISTAVA
Dr Jasmina Knežević
Osnivač Bel Medic i investitor

Davanje kao etički izbor

Kao lider koji ima iskustva u kreiranju vrednosti i upravljanju sa više stotina zaposlenih, iskusili ste stvaralaštvo i davanje. Da li su stvaralaštvo i davanje aktivnosti koje se paralelno razvijaju kod lidera ili davanje dolazi nakon intenzivnog perioda stvaralaštva?

Svaki preduzetnik je u samom početku fokusiran prvenstveno na to da stvori održivi biznis model i da opstane na surovom tržištu. Nije lako uložiti sve što imaš, izaći iz zone komfora nekog sigurnog državnog posla, i otisnuti se u nesigurne preduzetničke vode. Preduzetniku je sav fokus na tome da postavi biznis da funkcioniše, da nađe ljude, da ih obuči, da ih pokrene da se identifikuju sa vrednostima firme, da biznis pokrije sve troškove, da zadovolji sva svoja očekivanja, ali i očekivanja klijenata, zaposlenih, društva. U toj fazi preduzetnik je preplavljen ogromnim poslom i neizvesnošću, i nije realno da on može da misli o davanju i vraćanju društvu dok još nije ništa stvorio i dobio od tog ogromnog uloženog rada i truda, bez obzira na to koliko je neko human. U toj fazi on svoju ljudskost može da ispoljava samo korektnim i poštenim radom i građenjem dobrog poslovnog ambijenta u svojoj firmi. Tek kada očvrsne i poraste, on može da poželi da utiče na promene u društvu i dâ svoj doprinos humanizaciji društvenih tokova.

Šta je za Vas kultura davanja, a šta je pogrešno tumačenje kulture davanja?

Važno je da davanje bude plod iskrene želje da nekome pomogneš ili da neke stvari u društvu unaprediš. Verovatno svaki čovek nađe identifikaciju sa nekom osobom ili nekim problemom koji i njega tišti i onda krene u tom pravcu, i, pomažući drugoga, on u stvari pomaže i osnažuje i sebe samog.

Vi sigurno kao pojedinac ne možete da ispravite svu nepravdu ovog sveta i sve muke koje nose ljudi u sebi, ali možete da ih svojim primerom i angažovanjem pokrenete i ohrabrite da se i oni bore, da ih nečem novom naučite ili da celom društvu možda osvetlite neke sistemske probleme i pomognete u nalaženju rešenja.

Važno je da to bude etički izbor, da podrška bude konzistentna u pogledu sistema vrednosti i, naravno, da dođe u prave ruke, ili onoga kome je u tom trenutku to neophodno, ili kod onih koji će biti u stanju da ostvare rezultate od šireg značaja sa važnom porukom za sve. Ja se uvek zalažem za to da davanje treba da bude pokretač promene koja će unaprediti tokove u društvu, kulturi, nauci, tehnologiji ili bilo kojoj oblasti od uticaja na kvalitet i progres ljudskog života. Sa druge strane, pogrešno je ako davanje služi samoreklamerstvu, ako ima neku proračunatu misao iza koje se krije sopstvena dobit i izgradnja ličnog imidža.

Istinsko davanje ne očekuje ništa zauzvrat. U našoj kulturi često svako davanje očekuje nešto zauzvrat, te otuda često možemo čuti izraz “uzimala-davala”. Može li istinsko davanje da donese neke benefite čoveku koji daje?

Iskreno verujem da čovek, kada uđe u životnu fazu da može da misli o drugima i da daje, otkriva novu dimenziju životnog smisla. Davanje obogaćuje i oplemenjuje život iako se to ne vidi na prvi pogled. Ono ipak najviše blagodeti donosi onome koji daje. Jača čoveka, pomaže mu da se oseća korisno, da shvati da sav njegov rad i trud imaju dubljeg smisla i značaja. Kada vidiš da ono što stvaraš i daješ pokreće dobra dešavanja i da ima pozitivan uticaj, onda svi problemi, stresovi i napori sa kojima si godinama
morao da se boriš nisu tako teški. Sve postaje lakše. Dajući, lakše se nosiš sa svakodnevnom rutinom i izazovima.

Da li smatrate da se davanje može naučiti i razvijati, ili je to urođena predispozicija lidera?

Lično verujem da u većini ljudi preovladava ono dobro i da potreba za deljenjem sreće i imetka sa
drugima postoji manje ili više kod svakoga, ne samo kod lidera, samo što to treba negovati i izvući
na površinu. Svi znamo koliko je važno društveno okruženje, i da te ono veoma lako može pokrenuti u
dobrom ili u lošem pravcu. Dobri primeri iz prakse i stalna edukacija mogu svakoga bar malo pomeriti
napred i promeniti nabolje. Posao lidera je da podstiče ljude na dobre stvari i da im pomogne da
pomere lične granice na svim poljima.

Svaka vrsta stvaralaštva i davanja teži da ostvari neki uticaj na zajednicu. Koja vrsta uticaja Vas lično motiviše? Kako biste želeli da zajednica percipira Vaš rad?

Kada sam pre 30 godina osnovala Bel Medic, želela sam da napravim ustanovu u kojoj će vam biti lepo i kada ste bolesni. Htela sam da menjam tadašnji pristup lečenju i odnos prema bolesnom čoveku. Iako je medicina konzervativna i promene su teško izvodljive, ipak mislim da je puno urađeno i da su se neki pozitivni efekti preneli na ceo zdravstveni sistem Srbije. I sada radim na unapređenju zdravstva kroz inovacije i nove tehnologije, kroz mentorstvo, edukaciju i investiranje u startapove. Po meni, nema napretka društva bez kreativnog preduzetništva, i zato ću dati sve od sebe da se ono razvija u svim oblastima, posebno u zdravstvu.

Pročitaj oktobarsko/novembarsko izdanje 2024.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.

Unesite pojam za pretragu