

Kreativnost na radnom mestu iz ugla menadžera i umetnika
Kreativnost odavno više ne pripada samo pesnicima, slikarima ili muzičarima. Zapravo svi smo kreativni! Dok povlačite nekontrolisano linije kada slušate neko dosadno izlaganje, i to je vid kreativnost! Dok stvaramo, izbacujemo sve misli iz glave, isključujući um i dozvoljavajući podsvesti da se izrazi – upravo u tome leži snaga kreativnog pristupa.
Ono što zovemo „out of box thinking “ u biznisu, zapravo potiče iz kreativnosti. To je onaj “X” faktor koji razlikuje pojedince od ostalih. Snaga kreativnosti leži u autentčnosti. Kao što u svakom umetničkom delu postoji skrivena poruka koja je očigledna samo stvaraocu, tako je i u kreativnim rešenjima, očiglednost privilegija kreatora.
Ono što je dobra vest – kreativnost može da se razvija, ne radi se samo o urođenom talentu koji jedan ima a drugi nema (mada postoje manje ili veće predispozicije). Ono što je važno imati u vidu – kreativnost zauzima visoko mesto u zahtevima za stvaranje uspešnih poslovnih modela.
U vremenu konstantnog prilagođavanja promenama koje nameće digitalna era, u centru pažnje uspešnih kompanija je poslovna kreativnost kao veština koja pomaže da se prevaziđu izazovi i osigura uspeh. Razvila se svest o tome da tehnologija (mašinsko učenje, veštačka inteligencija) može biti korisna, onoliko koliko ljudi njome upravljaju. To je razlog da kreativno razmišljanje postaje jedna od najtraženijih veština sadašnjosti. Kompanije uvode nove načine kompenzacije za radnike koji koriste inovativne i jedinstvene pristupe rešavanju problema i prevazilaženju poslovnih izazova. Kao rezultat inovativnih, kreativnih pristupa rešavanju problema, logično, povećava se produktivnost, i kreira komparativna prednost u odnosu na konkurente.
Kreativan pristup problemima i novim zadacima, nije jasno struktuiran već je otvoren za nove ideje, i menjanje uobičajene perspektive. Kada je problem jasno struktuiran, kreativan pristup uglavnom nije čak ni poželjan. Kreativnost je najpotrebnija upravo kada se naidje na neizvesnost, nejasnoću i to otvara prostor za inovacije. Kreativnost se može posmatrati i kao oblik snalažljivosti, a zasigurno je jedan od vrhunskih liderskih kvaliteta! Međutim, proces kreativnog razmišljanja za rešavanje problema nije nimalo lak. Neophodno je spojiti kreativnost sa posvećenošću, trudom i saradnjom, kako bi se generisala jedinstvena i kvalitetna rešenja.
Sve što je naučeno samo po sebi teži ponovnoj upotrebi i primeni, te iz toga proizilazi da opterećeni iskustvom i znanjem, ne možemo biti kreativni. Stoga kreativnost “beži” od naučnog pristupa. Medjutim , svaka ideja koju imate je kombinacija koncepata koje već znate. Zato što više znanja imate, veći je vaš potencijal za generisanje jedinstvenih ideja. To znanje se mora sticati na diversifikovane načine, čitanjem knjiga, gledanjem filmova, praćenjem vesti, započinjanjem novih hobija, druženjem sa različitim tipovima ljudi…
Veliki izazov za kreativnu osobu predstavlja i da održi tu kreativnost (ne samo da razvija). Mnogi radni zadaci su monotoni i ne zahtevaju nove ideje. Možda nikada nećete potpuno izgubiti svoju kreativnu stranu, ali svakako možete izgubiti dodir sa njom. Zbog toga bi trebalo da budete sigurni da ne potiskujete svoju kreativnost i da pronađete kreativne načine da poboljšate bilo svoje lične performanse ili ideje koje mogu koristiti kompaniji u kojoj radite.
Kompanije koje su u zreloj fazi razvoja nisu spremne da preuzmu mnogo rizika i radije se drže tradicionalnih pristupa, nego “eksperimentisanja” sa inovativnim pristupima. Održavanje kreativnosti je ključno jer neki poslovni zadaci mogu postati monotoni, ali kreativnost je dragocena prednost i ne sme se zapostaviti! Kreativni pristupi osiguravaju kontinuiranu inovaciju i prilagođavanje, što je danas od vitalnog značaja za rast i uspeh kompanije.
Kreativnost je tesno povezana sa konceptom „Design Thinking“.U knjizi „Design Thinking for Strategic Innovation “, autora Idris Mootee piše da je kreativnost zapravo potraga za magičnim balansom između:
- biznisa i umetnosti,
- strukture i haosa,
- intuicije i logike,
- koncepta i egzekucije,
- razigranosti i formalnosti
- ohrabrivanja i kontrole.
Karakteristike kreativnih lidera
- Otvorenost i radoznalost – spremnost za nova iskustva, poverenje u druge i učenje od drugih, ovladavanje novim veštinama, postavljanje pravih pitanja i dobijanje raznovrsnih odgovora, traženje druge perspektive. Kreativni lideri se ne fokusiraju samo na ono što se dešava u njihovom okruženju (vizija tunela), već koriste širu perspektivu, „viziju levka“. Raznovrsnost iskustava podstiče kreativnost.
- Stalna težnja za napretkom – To nije samo postojanje vizije koja inspiriše da se nastavlja sa stvaranjem i postizanjem uspeha, već i svesnost o postojanju ciklusa uspeha i stalno prisutna težnja za novim izazovima – “pomeranje granica“. Pikasova čuvena tvrdnja „Uspeh je opasan. Čovek počinje da kopira sebe, a kopirati sebe je opasnije nego kopirati druge.” najbolje ilustruje zamku zadovoljstva postignutim.
- Kreiranje podsticajnog okruženja – Kreativni lideri kreiraju okruženje u kojem se svačije ideje moraju čuti i dati im podjednaka vrednost, a neuspeh posmatraju kao priliku da se nauči na greškama i dodje do povoljnog rešenja. Svi znamo za izreku “Nije bitno koliko puta padneš, već koliko brzo ustaneš i nastaviš dalje ”.
Nekoliko činjenica o kreativnosti
- Kreativnost nije vezana za odredjenu industriju – u svakoj industriji postoji prostor za primenu kreativnosti
- Kreativnost podstiče timski rad i povećava zadovoljstvo zaposlenih – iako ideja najčešće potekne od jedne osobe, kroz kreativan proces brainstorminga, ceo tim učestvuje u definisanju finalnog i prihvaćenog koncepta
- Kreativnost podstiče radoznalost i želju za učenjem i unapredjenjem i pojedinca i okruženja
- Kreativnost olakšava rešavanje problema – zbog inovativnog pristupa
Američki autor Tonny Robbins, u svojoj knjizi „7 forces of business mastery“, navodi konstantne strateške inovacije kao jednu od sedam sila poslovnog majstorstva – a kreativnost je od vitalnog značaja za strateške inovacije. To je ono što će vam omogućiti da se razlikujete od svojih konkurenata, stvara dodatu vrednost vašem biznisu i predstavlja neizostavnu komparativnu prednost koju treba razvijati. I ne zaboravite da su u osnovi kreativnosti ljudi!