MAGAZIN KOJI SE ČITA, A NE PRELISTAVA
Ivana Đokvučić
Psiholog i coach, AW™ Debriefer

Ljudski faktor na poslu: Šta je u igri?

Mnogobrojne organizacije i kompanije širom sveta fokusirane su prvenstveno na poboljšanje funkcionalne strane poslovanja (funkcionišu brže i sa manje troškova u odnosu na ranije) na uštrb emocionalnog, ljudskog iskustva (Sillls, 2023).

Najveća svetska studija o emocionalnoj inteligenciji (the State of the Heart Report)  pokazuje da smo više nego ikada suočeni sa ovako visokim stepenom burnout-a i socijalne izolovanosti.

Veštine emotivne inteligencije (EI) su neophodne da bi se ostvario pun ljudski potencijal u kompleksnom i turbulentnom dobu, kako na ličnom, tako i na profesionalnom planu. Međutim, veštine EI se isto tako sve manje upotrebljavaju u poslednje 3 godine, prema rezultatima navedene svetske studije. Konkretno, ljudi su sve manje u stanju da precizno imenuju i razumeju šta osećaju i doživljavaju, upravljanju manje adekvatno sopstvenim emocijama, pokazuju manji stepen empatije, manju efikasnost u ljudskim odnosima i imaju sve manji osećaj smisla.

S druge strane, činjenica je da su ove veštine EI ključne za mentalno i emocionalno zdravlje. Plus, studije ukazuju da hronično potiskivanje i izbegavanje emocija dugoročno dovodi do niza zdravstvenih problema (Mate, 2011).

Očigledno je da je ponovo potrebno investirati u mentalno i emocionalno zdravlje na poslu. Stoga, ključno je ostvariti osećaj sigurnosti i povezanosti sa zaposlenima, poslom, kompanijom, kako bi zaposleni imali osećaj pripadnosti. Timovi koji nisu dobro povezani (kohezivni) pokazuju: 57% manje interesovanja za nove perspektive, ulažu 43% manje truda da saslušaju ideje drugih, i 30% su manje agilni, u poređenju sa timovima koji su dobro povezani Takođe, zaposleni sa nižim nivoom osećaja pripadnosti imaju veću tedenciju da daju otkaz, čak 74% (rezultati BetterUp istraživanja u 2022.godini).

Ovo ukazuje na značaj osnovne ljudske potrebe da budemo prepoznati, saslušani i ispoštovani (Van der Kolk, 2015). Kultura kompanije koja na odgovarajući način prepoznaje postignuća svojih zaposlenih, ima viši nivo produktivnosti, manje izostanaka, kao i znatno više ušteđenog novca (Gallup, 2023).

Kada se prvo zadovolje osnovne ljudske potrebe kao što su osećaj bezbednosti, povezanosti i poštovanje, onda zaposleni, timovi i lideri imaju veću tendenciju da pokrenu inovativna rešenja, razvijaju kreativnost, kao i saradnju na visokom nivou (rezultati BetterUp istraživanja). To je posebno bitno kad kompanija treba da zadrži talentovane zaposlene, a od kompanija se danas očekuje da imaju inovacije svake 1-3 godine, što nije bilo nikada do sada (Zhexembayeva, 2023).

Stoga je krucijalno da naša ljudska inteligencija uključuje korišćenje resursira i uma i tela, kako bismo se adekvatno adaptirali. Iako smo više nego ikada digitalno povezani, istovremeno smo postali više odsečeni od nas samih, ljudskih odnosa i prirode.

Kada su um i telo povezani (postupci su u skladu sa mislima i emocijama), osoba ima više kapaciteta da se nosi sa onim sa čime se suočava, što se primećuje u neverbalnom aspektu tj. energetskom prisustvu same osobe.  Lideri sa visokim nivoom EI lead by example. Kada postoji jaz između onoga što lideri kažu i onoga što rade, to vodi ka nepoverenju, konfuziji zaposlenih, i lako se gubi povezanost, jer neverbalni aspekat ljudskog ponašanja (gestovi, pokreti tela, izraz lica, ton glasa i fizički postupci) čini oko 80% celokupne komunikacije (Goleman, 2023).

Imajući to u vidu, najveći izazov za većinu lidera danas je da pokažu svoju ljudsku stranu i da dopuste svojim zaposlenima da učine isto (Sills, 2023).

Ovaj pristup liderstvu karakteriše snažno prisustvo podrške drugima u kompleksnim i neizvesnim vremenima, kao i sposobnost da se uzme u obzir više perspektiva, što iziskuje i hrabrost i integritet, a to se radikalno razlikuje od alfa muških liderskih pristupa, koji su bili dominantno zastupljeni do sada.

Kako dolazi do suštinske promenu u liderstvu, gde su ljudski odnosi i kreativnost u centru (sa drugim važnim veštinama), kada to može biti mač sa dve oštrice?

Archetypes at Work™ (AW™) pruža okvir za razumevanje kako se ljudi ponašaju i „šta se zaista dešava u našem životu, u našem poslu i u našem dubljem ja“ (Hillman & Olivier, 2019).

Arhetipi su univerzalni obrasci ljudske prirode i iskustva u svim kulturama i vremenima. Oni su iza naših motiva, načina razmišljanja, i duboko su ukorenjeni u našim vrednostima. Kao takvi, arhetipi su često nevidljivi, ali imaju veliku kontrolu nad našim postupcima. „Što bolje razumemo ove obrasce i što ih svesnije koristimo, to ćemo biti efikasniji “(Hillman & Olivier, 2019).

Arhetipski jezik se obraća liderima ili zaposlenima na dubljem, individualnom nivou, istovremeno ukazujući na ono što nam je zajedničko (postojanje 10 arhetipova kod svih). Ovo značajno smanjuje otpor koji se često pojavljuje kao neizbežan deo dinamike ljudskih odnosa (bilo na poslu ili kod kuće). Arhetipski jezik osigurava da se zaposleni u kompaniji prepozna kao osoba, a ne kao broj.

Na primer, u situaciji u kojoj je potreban timski trud, tj. da podržite jednog člana tima, može da vam bude lako da aktivirate kvalitete Negovatelja (Nurturer). Međutim, previše oslanjanje na ovaj arhetip može dovesti do toga da preuzmete odgovornost člana tima, a to utiče i na vas i na dinamiku tima. Stoga je bitno razmotriti kako postaviti odgovarajuće granice, tj. aktivirati kvalitete nedovoljno korišćenog arhetipa Ratnika (Warrior), kao i prepoznati kako ova dva arhetipa mogu da se usklađuju, da bi se razvila efikasnija timska dinamika koja ima i odlične rezultate i zadovoljne timske igrače.

Dalje, AW™ je fleksibilan u smislu da osobe mogu da prate kako napreduju bez toga da budu stavljeni u jednu fiksnu kategoriju, jer AW™ nije tipologija. Kako nam je uvek na raspolaganju svih 10 arhetipova, možemo svesno izabrati da postepeno aktiviramo kvalitete neke od njih ili da smanjimo pristup drugima (poput igre od 10 glumaca na sceni).

AW™ je jedinstven po tome što aktivira kreativni, nevidljivi potencijal, kao i intuitivan deo nas koji ostaje netaknut primenom tradicionalnih, logičkih i linearnih metoda.

U suštini, AW™ na poseban način spaja i um i telo da bi bismo bili bolje opremljeni za budućnost (za razliku od pristupa koji se odnose samo na um ili samo na telo); to jest, pomaže nam da razaznamo šta nam je zaista važno i kako da to efikasno postignemo, dok se istovremeno suočavamo sa kompleksnošću i neizvesnošću vremena u kom živimo.

Razvoj arhetipskog liderstva počinje povećanjem samosvesti o našim emocionalnim, fizičkim i mentalnim stanjima i sagledavanjem kako da efikasno upravljamo njima da bismo ostvarili zadate ciljeve. Poznato je da promena naših stanja može dovesti do promene naših navika/osobina. „Svesnost stvara izbor, a praksa stvara kapacitet“. (Blake, 2018). Shodno tome, moguće je razviti agilniji stil rukovođenja

Archetipal Preferences Debriefing™ (APR) generiše mapu aktuelnih arhetipskih obrazaca lidera (preferiranih i onih nedovoljno korišćenih) sa konkretnim predlozima za razvoj istih.

Kada lideri postanu svesni da im određene arhetipske navike više ne služe, otpor se smanjuje kako radoznalost raste sa postepenim razvijanjem ključnog arhetipa u datom momentu i kontekstu. Arhetipski coaching se fokusira na rad na telu, pokretima, glasu kako bi se kvaliteti datog arhetipa prepoznali u neverbalnom aspektu i uskladili sa verbalnim. Arhetipi ne utiču samo na liderske vrednosti i postupke, već i na proizvode i usluge koje pružaju.

AW™ se već uspešno koristi za lični razvoj, timski razvoj i razvoj liderstva u nekoliko zemalja i na više jezika (uključujući i srpski od skoro).

Sa aspekta sertifikovanog AW™ Debriefer-a, za one koji su zainteresovani za AW™, korisno je početi sa besplatnom arhetipskom procenom i dostupnim alatima, da utvrdite šta ova metoda može da učini za vas (archetypesatwork.com).

 

 

REFERENCE

Van der Kolk, B. (2015). Body keeps the score: Brain, Mind, and Body in the healing of Trauma. Penguin Books.

Blake, A. (2018). Your Body is Your Brain: Leverage Your Somatic Intelligence to Find Purpose, Build Resilience, Deepen Relationships and Lead More Powerfully. Trokay Press.

Codella, D. (2022, July 28): How to build a culture of connection with Shawn Achor and Farrell Redwine. BetterUp. https://www.betterup.com/blog/how-to-build-a-culture-of-connection-with-shawn-achor-and-farrell-redwine

Goleman, D. & Cherniss, C. (2024). The Optimal: How to Sustain Personal and Organizational Excellence Every Day. Harper Business.

Hillman, L. & Olivier, R. (2019). Archetypes at Work. Matador.

Hillman, L.& Popović, V. A Case for Inner Multiplicity: How to Re-Skill Leaders in a Complex World, A Position Paper, October 2023.

Mate, G. (2011). When the body says no. Trade Paper Press.

Sills, J. (2023). The Human experience. How to make life better for your customers and create a more successful organization. Bloomsbury Publishing.

The State of the Heart Report (2024). New data on emotional intelligence, wellbeing, and the human energy crisis. SixSeconds. https://www.6seconds.org/emotional-intelligence/research/

Saukas, K. (2022, September 8): European workers are lonely. BetterUp. https://www.betterup.com/blog/european-workers-are-lonely

From Praise to Profits (2023, March 29). The Business Case for Recognition at Work. Gallup & Workhuman. https://www.workhuman.com/resources/reports-guides/from-praise-to-profits-workhuman-gallup-report/

Zhexembayeva, N. (2023, August 8). Why we need to Reinvent every 1-3 years – The New Rules of success in the turbulent world. Online lecture given to Balkan Business Forum.

Pročitaj junsko/julsko izdanje 2023. Pročitaj avgustovsko/septembarsko izdanje 2023.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.

Unesite pojam za pretragu