Business Intelligence Review
Ekspertski tim

Menadžment saveti o strateškom razmišljanju

Pokažite da ste strateški mislilac

Kada vam se kaže da morate da se ponašate više strateški, primamljivo je da se osećate defanzivno. Ali produktivnije je prihvatiti povratne informacije i proaktivno demonstrirati svoju veštinu. Evo kako da ovaj sastavni deo vašeg liderstva učinite vidljivijim drugima.

Neka strategija bude stvarna

Koristite pripovedanje i vizuelne prikaze da transformišete apstraktne ideje u povezane, nezaboravne koncepte. Ubedljiv narativni ili vizuelni model povezuje pojedinačne akcije sa širim ciljevima, pomažući zainteresovanim stranama da razumeju kontekst i svrhu vaše strategije.

Iskoristite prepoznatljiv okvir

Različiti akteri tumače strategiju na svoj način. Koristite zajednički okvir — poput OKR-a ili KPI-a — da biste kreirali usklađenost, dajući jasno do znanja kako napori svakog tima doprinose široj strateškoj slici organizacije.

Stvorite prilike za „stvaranje smisla“

Pomozite zainteresovanim stranama da povežu vašu strategiju sa sopstvenim ciljevima. Omogućite diskusije povezujući njihov rad sa širom slikom, ohrabrujući pitanja poput: „Kako ova inicijativa podržava naše dugoročne ciljeve?“

Ugradite refleksiju u svoju rutinu

Zahtevi pod visokim pritiskom mogu da odbace strategiju. Da biste bili u centru pažnje, redovno razmišljajte o tome kako vam današnji rad pomaže da se prilagodite budućim izazovima. Dosledne, male provere osiguravaju da strategija ostane deo vašeg svakodnevnog vođstva.

Postavljajte pametnija strateška pitanja

S obzirom na to da se organizacije suočavaju sa povećanom hitnošću i nepredvidljivošću, sposobnost postavljanja pametnih pitanja postala je ključna liderska veština — posebno kada se postavlja strategija.

Evo pitanja koja mogu da podstaknu strateško donošenje odluka:

  1. Istražni: Šta se zna?

Kada se suoče sa problemom ili prilikom, najbolji donosioci odluka počinju tako što pojašnjavaju svoju svrhu, pitajući se šta žele da postignu i šta treba da nauče da to urade.

  1. Spekulativno: Šta ako?

Ova pitanja vam pomažu da šire razmotrite situaciju, preoblikujući problem i istražujući van okvira rešenja.

  1. Produktivno: Šta sada?

Procena dostupnosti talenta, sposobnosti, vremena i drugih resursa na kraju vam pomaže da odredite pravac delovanja.

  1. Interpretator: Pa, šta?

Ovo prirodno praćenje može vas podstaći da stalno redefinišete suštinsko pitanje – da idete ispod površine i izvučete implikacije zapažanja ili ideje.

Razvijte mišiće strateškog razmišljanja

Šta znači biti strateški mislilac — i kako možete izgraditi mišiće strateškog razmišljanja? Svodi se na tri ključne kompetencije: oštroumnost (kako mislite), raspodela (kako planirate) i akcija (šta radite).

Subjektivno: Šta nije rečeno? Ovo poslednje pitanje se bavi ličnim rezervama, frustracijama, tenzijama i skrivenim planovima koji mogu da potisnu donošenje odluka sa kursa.

Pojednostavite svoju strategiju

Mnoge organizacije mešaju operativne planove sa strategijom. Kreiranje strategije je vežba na relativno visokom nivou koja je okrenuta ka spolja, a koja se odnosi na identifikaciju načina na koji možete zadovoljiti potrebe vaših zainteresovanih strana. Kada to uradite, možete da shvatite koje konkretne korake treba da preduzmete da biste tamo stigli. Evo kako da izgradite strategiju koja izbegava fragmentirane napore i propuštene prilike.

Odvojite strategiju od akcije

Strategija se odnosi na pozicioniranje vašeg poslovanja na tržištu – to nije lista zadataka za svaku funkciju koju treba izvršiti. Kada pomešate strategiju sa akcijom, vi i vaš tim ćete izgubiti iz vida opšti pravac. Umesto toga, držite strategiju fokusiranu na pozicioniranje velike slike i pustite da slede konkretne odluke i rezultati.

Preoblikujte svoj jezik

Reči koje koristite oblikuju vaše razmišljanje. Zamenite termine kao što su „marketinška strategija“ sa „strategija klijenata“ i „HR strategija“ sa „strategija zaposlenih“ da biste se fokusirali na svoje zainteresovane strane. Suptilne promene poput ove pomažu da vaša strategija ostane usklađena sa potrebama ljudi kojima služite, a ne samo sa internim funkcijama i procesima.

Zauzmite strateški pristup poslu…svakog dana

Biti strateški je suštinska veština liderstva. Ali strategije je veoma teško osmisliti i isporučiti. Ključ za prevazilaženje organizacionih i ličnih prepreka koje se nalaze na putu? Donesite male odluke o tome gde ćete se fokusirati i šta ćete raditi tokom dana. Možda se osećaju beznačajno, ali njihov uticaj se akumulira. Isprobajte ovih šest strategija za uključivanje strateškog razmišljanja u svoj svakodnevni rad.

Identifikujte ključne akcije

Odvojite vreme svakog dana za aktivnosti koje značajno doprinose vašoj ukupnoj strategiji. Dajte prioritet zadacima sa velikim uticajem i delegirajte ili eliminišite manje kritične.

Rešite se velikih problema

Prvo se pozabavite najvećim izazovima. Preformulišite probleme kao prilike za rast—i razmislite o tome kako je njihovo rešavanje u skladu sa vašim strateškim ciljevima.

Istražite izbore

U svakoj interakciji sa svojim kolegama, razmislite o različitim načinima na koje biste mogli da napredujete ka svojim ciljevima. Razmotrite svoju ulogu, šta vas izdvaja od drugih i željeni uticaj i potražite prilike za učenje u ovom trenutku.

Savladajte neophodne veštine

Nastavite da ulažete u svoj rast i razvoj. Učite iz prošlih napora, tražite savet od pouzdanih kolega i tražite inspiraciju od vršnjaka sa visokim učinkom.

Napravite poravnanje

Nastojte da uskladite svoje strateške odluke sa potrebama svih zainteresovanih strana – uključujući i vas! Preoblikujte situacije da biste pronašli inovativne načine koji će koristiti i vama i ciljevima vaše organizacije.

Uskladite resurse

Uverite se da imate fizičke, mentalne i relacione resurse koji su vam potrebni da uradite svoj najbolji posao. Dajte prioritet zdravlju, odnosima podrške i produktivnom radnom okruženju.

 

 

Izvor: Harward Business Review

Pročitaj decembarsko/januarsko izdanje 2024/2025
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.

Unesite pojam za pretragu