Business Intelligence Review
Ekspertski tim

Šta je poslovna emocionalna inteligencija?

U poslednjim decenijama, definicija liderstva se menjala i pojavio se naglasak na emocionalnoj inteligenciji. Emocionalna inteligencija, ili EI, postala je prepoznata po svojoj korelaciji sa uspehom u poslu i ličnom životu, sa motivacijom i opštim blagostanjem. U poslovanju, ljudi sa visokim EI postali su poželjni poslodavcima zbog raznih prednosti koje uživaju.

Poslovna emocionalna inteligencija je praktičan, na radu zasnovan pristup emocionalnoj inteligenciji koji pomaže pojedincima i timovima da razumeju zašto se ljudi ponašaju onako kako se ponašaju i kako da maksimiziraju svoje angažovanje i učinak na poslu.

To je uzbudljiv napredak u našem razumevanju kako je upravljanje kritičnim emocijama i ponašanjem povezano sa uspehom lidera i timova.

Poslovna emocionalna inteligencija, ili Poslovna EI, odnosi se na sposobnost korišćenja vaše intrapersonalne i interpersonalne inteligencije da biste se fokusirali na kritične emocije i osnovne osobine ponašanja koje predviđaju profesionalni učinak.

Ključ poslovne emocionalne inteligencije je samosvest i svest o drugima. Ona objašnjava sposobnost ljudi da upravljaju svojim emocijama i ponašanjem na poslu i kakav uticaj to ima na njihov potencijal i njihov učinak.

Praktičan i jednostavan pristup poslovne emocionalne inteligencije (EPIN), sa svojim zanimljivim i pristupačnim poslovnim jezikom, čini je idealnom za lidere i timove da brzo shvate kako kritične emocije i ponašanja utiču na uspeh njih samih i drugih.

Poslovna emocionalna inteligencija se sastoji od klastera emocionalno-bihejvioralnih pokreta koji se fokusiraju na emocionalne pokretače i ponašanja koja predviđaju uspeh na poslu, u kombinaciji sa svešću osobe o njima.

Posebne prednosti poslovne emocionalne inteligencije (EPIN):

  • Objašnjava zašto se ponašanje ljudi menja i šta treba učiniti povodom toga
  • Pozitivna i bez osuđivanja, međukulturna, inkluzivna i dostupna na različitim jezicima
  • Brzo rezonuje sa ljudima i gradi poverenje
  • Pruža fokus na poslovanje putem celokupnog sistemskog pristupa
  • Praktična i jednostavna za korišćenje i razumevanje
  • Brz i efikasan način za postizanje rezultata fokusiranjem na ponašanja koja prave ključnu razliku.

Zašto je emocionalna inteligencija važna u poslovanju?

U studiji u kojoj je učestvovalo preko 2.600 menadžera za zapošljavanje, 71% je reklo da više cene visoku emocionalnu inteligenciju nego visoku inteligenciju. Kada su pitani zašto, naveli su sledeće razloge:

  • Zaposleni sa visokom emocionalnom inteligencijom su bolji u održavanju mirnih uslova pod pritiskom
  • Slušaju podjednako često ili češće nego što govore
  • Vode ličnim primerom
  • Donose promišljenije poslovne odluke
  • Dobro prihvataju kritike, priznaju svoje greške i uče iz njih
  • Drže svoje emocije pod kontrolom i mogu promišljeno i zrelo razgovarati o teškim, osetljivim pitanjima
  • Sposobni su efikasno da reše sukobe
  • Saosećajni su prema kolegama i reaguju u skladu sa tim

Kako povećati svoju emocionalnu inteligenciju?

Srećom po čovečanstvo, postoje načini za povećanje emocionalne inteligencije kroz vežbanje. Evo nekih od njih:

  • Napravite pauzu pre nego što progovorite, delujete ili odgovorite. Ovo omogućava da početni impulsi izblede i da dođe do neiskrivljenog razmišljanja i rasuđivanja.
  • Slušajte druge. Slušanje nam omogućava da bolje razumemo potrebe i emocije drugih. Slušanje skreće fokus sa sopstvenih potreba na potrebe svih, omogućavajući bolja rešenja koja koriste većem broju ljudi.
  • Pokušajte da kontrolišete svoje misli. Ne možemo kontrolisati šta nam se dešava ili emocije koje osećamo u trenutku, ali možemo kontrolisati kako reagujemo na njih ako vežbamo usmeravanje svojih misli. Umesto da krivimo sebe ili drugu osobu kada se dogodi nešto negativno, razmotrite alternativna objašnjenja. Možda su okolnosti koje su dovele do takvog događaja rezultat mnogih kombinovanih faktora, čiji je proizvod bio van kontrole bilo koje osobe.
  • Pohvalite druge. Hvaljenje drugih na uobičajenoj osnovi trenira vaš mozak da se fokusira na dobro u drugima, što podstiče empatiju i omogućava dublje razumevanje potreba i motivacija ljudi. Pohvala takođe postavlja temelje za promišljene diskusije o teškim pitanjima, jer smanjuje defanzivnost i podstiče otvorenost za suprotstavljene misli.
  • Razmislite o kritikama i potražite načine da rastete iz njih. Kritika ponekad može biti bolna, ali uvek može biti korisna, jer nas izlaže pravim spoljnim perspektivama. Suočeni sa kritikom, zapitajte se: Kako mogu da se poboljšam i rastem iz ovoga?
  • Obratite pažnju na govor tela. Veliki deo komunikacije je neverbalan. Ako slušate samo ušima, mogli biste propustiti kako se osoba zaista oseća, pa će čak i napori da joj pomognete biti pogrešno informisani.
  • Izvinite se. Namere se pogrešno shvataju, a osećanja se redovno povređuju. Izvinjenje pokazuje saosećanje i podstiče nas da bolje razumemo jedni druge, dok gradimo poverenje i poštovanje.
  • Pokušajte da vidite iz perspektive druge osobe. Kada se ne slažete, razmotrite potrebe, motivacije i emocije koje mogu oblikovati tuđe prioritete i mišljenja. Pitajte za razloge koji stoje iza njihovih misli i pokušajte da ih istinski razumete. Možda će se tada pronaći zajednički jezik.
  • Iskažite svoja osećanja. Kada ste uvređeni ili uznemireni, razgovarajte sa stranom koja vas je uvredila na smiren, neugrožavajući način kako bi svi mogli da se razumeju i izbegnu buduće probleme.

U poslovanju i liderstvu, jasno je zašto je emocionalna inteligencija toliko važna. U sve raznovrsnijem svetu u kojem živimo, emocionalna inteligencija je neophodan alat za pružanje društvenih i ekonomskih rešenja ljudima sa veoma različitim okolnostima i potrebama.

Vlasnici kompanija i lideri koji su u stanju da iskoriste emocionalnu inteligenciju mogu komunicirati na način koji čini da se obe strane osećaju shvaćenim i potvrđenim. Pored toga što vam pomaže da odgovorite na potrebe drugih, emocionalna inteligencija vam pomaže da regulišete sopstvene emocije kako biste se bolje nosili sa stresnim situacijama, kao što su ispunjavanje kratkih rokova i upravljanjem finansija.

 

 

 

Izvor: business.com; EBW Global; Forbes

Pročitaj decembarsko/januarsko izdanje 2024/2025
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.

Unesite pojam za pretragu