Milica Milanović
Menadžer korporativnih poslova, Nestlé Srbija, Crna Gora, Severna Makedonija

Švajcarac koji se odomaćio: 20 godina Nestlé poslovanja u Srbiji

Sve je počelo akvizicijom Centroproizvoda, kada je najveći svetski proizvođač hrane i pića zadržao proizvodnju kultnog srpskog brenda C, na čelu sa Začinom C, a doveo svetski poznate brendove među kojima su Nescafe, Thomy, Nesquik, Maggi, KitKat, Lion, After Eight, Smarties, kao i portfolio žitarica, hrane za bebe i hrane za ljubimce. Ove godine kompanija Nestlé obeležava dve decenije poslovanja u Srbiji, a više o investicijama, društvenoj odgovornosti i uticaju brendova na prehrambene navike, govori Milica Milanović, menadžer korporativnih poslova u ovoj kompaniji.

Sve se više priča o tome kako su veliki brendovi ti koji menjaju navike potrošača. Da li Nestlé vidi sebe u toj ulozi?

Kao najveći svetski proizvođač hrane i pića, Nestlé ima značajnu ulogu u procesu građenja i menjanja navika potrošača. Kako bi im se prilagodili, brendovi moraju konstantno da prate i razumeju potrebe i želje onih koji su im poklonili svoje poverenje, a tu istraživanje tržišta igra ključnu ulogu. Upravo kroz analizu trendova, demografskih podataka i ponašanja kupaca, proizvođači identifikuju prilike i potrebe za inovacijama.

Dobar primer za veliku promenu koja je postala još vidljivija u vreme i tokom pandemije, porast je svesti o zdravlju i zaštiti životne sredine, a koji je doveo do povećane potražnje za prirodnim, nutritivno bogatim proizvodima, napravljenim i upakovanim na održiv način. Nestlov odgovor bio je brz i konkretan: proizvodi na biljnoj bazi postali su važan deo asortimana, označavanje nutritivnih vrednosti postalo je još transparentnije na prednjoj strani pakovanja i uvođenjem nutri-skor skale, dok je ambalaža skoro 90% Nestlé portfolija dizajnirana za reciklažu. Na ovaj način kompanija ne pruža samo odgovor na želje potrošača, već i postavlja nove standarde koji oblikuju njihova očekivanja i ponašanje.

U Srbiji je Nestlé poznat po projektu regenerativne poljoprivrede. Možete li nam reći nešto više o tome – ne samo o projektu već i o tome šta taj pojam označava?

Za razliku od konvencionalnih poljoprivrednih metoda koje iscrpljuju zemljište, regenerativna poljoprivreda fokusira se na revitalizaciju tla. Korišćenjem kombinacije tradicionalnih tehnika kao što je plodored, minimalna obrada i pošumljavanje, uz nove tehnologije poput dronova, omogućava se obnavljanje biodiverziteta, povećanje organske materije u tlu i poboljšanje sposobnosti zemljišta za skladištenje ugljen-dioksida iz atmosfere.

U skladu sa globalnim projektom, Nestlé je u Srbiji započeo saradnju sa poljoprivrednim proizvođačima povrća za Začin C kako bi ih podržao u prelasku na regenerativne prakse poljoprivrede. Godinu dana kasnije, program je proširen i na proizvođače suncokreta, koji se koristi u proizvodnji Thomy majoneza. U uzgoju suncokreta primenjuje se specifična tehnika strip-till obrade, zahvaljujući kojoj se smanjuje negativan uticaj na zemljište. Ubrzo su regenerativne prakse obrade zemljišta počeli da primenjuju i domaći proizvođači soje, koju koristimo za proizvodnju obroka iz asortimana Garden Gourmet. U projekat regenerativne poljoprivrede uloženo je oko 1,8 miliona švajcarskih franaka, a nove tehnike dugoročno utiču na održivu obradu zemlje.

Zemljište bogato ugljenikom ima veći biodiverzitet i biološku aktivnost, pa je samim tim i plodnije. Takođe, tlo koje sadrži više organske materije bolje zadržava i vodu, što doprinosi tome da biljke adekvatnije podnose sušu, a takođe je i izuzetno značajno kada u vidu imamo klimatske promene. Zahvaljujući minimalnoj obradi, prirodna struktura zemljišta ostaje očuvana i podstiču se prirodni procesi za povećanje organske materije kao najvažnijeg faktora plodnosti.

Prošle godine ste u Surčinu otvorili novi proizvodni pogon, a u „starom“ delu fabrike i novu Thomy proizvodnu liniju. Možete li nam reći nešto više o tome?

Pogon za proizvodnju portfolija na biljnoj bazi predstavlja investiciju od 80 miliona švajcarskih franaka, a novi brend na tržištu, Nestlé Garden Gourmet, čine vegatarijanski burgeri, ćuftice i medaljoni. Ovi proizvodi iz naše Srbije stižu u brojne evropske zemlje čime je značajno povećan izvoz. Nestlé Zona Evrope prepoznala je upravo Srbiju kao najbolju za ovu stratešku investiciju, što govori o našim rezultatima i kvalitetnom kadru.

Thomy majonez, koji se proizvodi od 2013. godine u Surčinu, deo je Nestlé asortimana više od pola veka. Upravo je ambasador Thomy brenda, kapiten naše košarkaške reprezentacije Bogdan Bogdanović, svečano pustio u rad potpuno automatizovanu liniju za punjenje „dojpak“ kesica, pakovanje kutija i paletizaciju. Ova linija radi sa folijom namenjenom za reciklažu, a proizvodni kapacitet je više nego udvostručen jer izbacuje čak 100 kesica u minuti, umesto 40 kao na prethodnoj liniji.

Upravo se Nestlé proizvodnja u Surčinu izdvaja se kao jedna od najodrživijih u Srbiji. Na koji način se to ostvaruje?

Još od 2019. godine srpska Nestlé fabrika ima status Zero waste to landfil pogona što znači da ne odlaže ni gram otpada na komunalne deponije, već se on reciklira ili koristi za druge namene kao što su proizvodnja eko-izolacionih panela, biogoriva ili različitih vrsta đubriva. Osim toga, fabrika svu otpadnu vodu tretira na licu mesta u sopstvenom postrojenju za prečišćavanje otpadnih voda, a u pitanju je jedna od najvećih investicija u infrastrukturu, od čak 1,2 miliona evra. Postrojenje dnevno prečisti oko 65.000 litara vode i vraća je čistu srpskoj prirodi.

Znamo da velike korporacije imaju definisane ekološke ciljeve. Kako trenutno stojite sa rezultatima?

Naš krovni cilj je poznata „apsolutna nula“, odnosno dostizanje nulte neto emisije gasova sa efektom staklene bašte do 2050. godine. To podrazumeva niz transformacija u celokupnom lancu nabavke – od pomenutih poljoprivrednih praksi, preko prerade sirovina, logistike, a kasnije pakovanja – sve uzimamo u obzir i radimo na promenama. Za sada oko 90% portfolija Nestlé proizvoda ima reciklabilnu ambalažu, a kada je sastav proizvoda u pitanju, plan je da uskoro 20% ključnih sastojaka potiče upravo iz regenerativnih izvora, a do 2030. taj procenat će iznositi čak 50.

Nestlé je u Srbiji poznat i po dobročinstvu, odnosno jedan je od najvećih donatora hrane. Na koji način sprovodite donacije i kome idu vaši proizvodi?

Dobročinstvo ne treba da služi za samohvalu, ali je važno da u okviru industrije govorimo o tome i da se međusobno motivišemo na još veće donacije i pomoć onima kojima je to najpotrebnije. Donacije sprovodimo preko banaka hrane Beograda, Vojvodine i Niša, a ovaj proces podrazumeva pravilno upravljanje viškovima hrane, odnosno praćenje rokova trajanja, potreba partnerskih organizacija civilnog društva, planiranje logistike. Na ovaj način, u poslednjih pet godina ugroženim grupama donirali smo Nestlé proizvode u vrednosti od oko 150 miliona dinara. Osim redovnih donacija ugroženima, trudimo se da pomognemo i drugim grupama, poput vatrogasaca, u situacijama kada su Srbiju zadesili požari, a ponosni smo što nas brojna udruženja građana sa različitim potrebama vide kao pouzdane partnere i što se redovno odazivamo njihovim pozivima za podršku.

 

Pročitaj decembarsko/januarsko izdanje 2024/2025
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.

Unesite pojam za pretragu