Ivan Antonijević
Chief Business Officer, Ananas

Ananas pokretač razvoja e-commerce tržišta u regionu

  1. Šta kaže statistska, kakav je okvirno % kupovine online, a kakav je % u okviru maloprodaje kod nas, a kakav je ovaj odnos na razvijenim e-commerce tržištima?  Koje podatke još smatrate važnim za privredu?

Kada pričamo o tržištu e-commerca u Srbiji pričamo o tržištu koje je pre samo nekoliko godina imalo toliko izazova da su potrošači bili zadovoljni kada poručeni artikal stigne na ispravnu adresu, a još ako im stigne u naznačenom roku i kurir im donese do vrata, njihova očekivanja su bila i više nego ispunjena.

Sada, na početku 2025. godine, kada smo razvili kompaniju Ananas, i postavili čvrste standarde, možemo da kažemo da naši potrošači, ali i istovremeno trgovci prihvataju onlajn trgovinu kao nešto što im otvara bezbroj mogućnosti. O tome svedoči i rast celog tržišta, što dokazuje i izveštaj Narodne banke Srbije koji pokazuje da je samo tokom 2024. e-commmerc porastao za impresivnih 36 odsto u odnosu na 2023. godinu. Ono što je činjenica i što sva istraživanja pokazuju jeste stabilan rast celog ikomerca u svetu. Po poslednjim podacima predikcije su da će do 2027. godine tržište dosegnuti vrednost od 8 biliona dolara.

Ono što je zanimljivo, ako želimo da napravimo poređenje sa ritejl industrijom je činjenica da ljudi i dalje vole da odu u maloprodajne objekte, ali kako bi isprobali, pipnuli željeni artikal, ali se onda zbog komfora odluče da kupovinu završe onlajn.

Ako pogledamo našu okolinu, videćemo da već u Rumuniji ili Poljskoj posluju ozbiljne marketplejs platforme koje postoje već godinama i koje su uspele u misiji koju ima i Ananas u regionu – a to je da pokrenu celo tržište, ohrabre potrošače da kupuju preko interneta i motivišu trgovce da prošire svoje poslovanje, ali i da postanu prvi izbor za onlajn trgovinu kod svakog kupca.

Dakle, kada posmatramo eMag i Allegro, onda nam je jasno da možemo da preslikamo ovaj model i da osiguramo još jači snažniji rast našeg tržišta.

Kada pričamo o statistikama, važna nam je ona kojom mi raspolažemo, a to je sada već više od 2500 trgovaca i dobavljača sa kojima sarađujemo u regionu, poslovanje na 4 tržišta, više od 700 000 proizvoda samo u Srbiji, a više od milion u regionu, kao i više od 400 zaposlenih. Ono što je takođe veoma bitno je to da Ananas na mesečnom nivou poseti više od dva miliona jedinstvenih korisnika što je u ovom momentu trećina populacije Srbije.

Kada sagledamo ove činjenice, onda bih želeo da se vratim na početak svog odgovora i podvučem da je našem tržištu bio potreban snažan i dosledan igrač kakav je Ananas, kako bi procenti u svim segmentima počeli eksponencijalno da rastu.

  1. Da li usled izrazitog rasta  e-commerce u Srbiji polako postaje tradicional kanal, ili postoje još dosta transfomacija koje nas očekuju?

Jedna od važnih je i personalizacija. Glasovna pretraga je još jedan od izvesnih e-commerce trendova u budućnosti. Kako gledate na ove trendove i koliko je Srbija blizu njih?

Ne samo na nivou Ananasa, već na nivou celog Delta Holdinga AI first pristup je nešto što mi implementiramo u sve organizacione delove. Zašto ovo kažem? Zato što sada već kada pričamo o opisima proizvoda na samoj platformi posao koji bi inače radilo 60 kopirajtera završava tri čoveka. Takođe, samo ulistavanje proizvoda sada je tri puta brže, ali uz tri puta veći kvalitet zahvaljujući alatima veštačke inteligencije.

S tim u vezi, glasovna pretraga, unapređena pretraga na samoj platformi, šoping asistent koji će moći da svakom potrošaču odgovori na sva dodatna pitanja, ali i pomogne pri odabiru željenog artikla, kao i implementacija alata Dynamic yield – najsavremenijeg alata za personalizaciju sadržaja za potrošače je nešto čime se mi već uveliko bavimo i što će naši potrošači uskoro moći da vide na Ananas platformi.

Sa druge strane, i dalje imamo brojne izazove. Pre svega tu mislim na nedovoljno razvijenu infrasturu u logistici, izazove sa kurirskim službama, edukaciju i stanovništva i trgovaca i zato ne možemo da kažemo, mada bismo želeli, da onlajn u ovom trenutku zamenjuje tradicionalne kanale trgovine.

Ipak, mi ćemo od ove godine pokrenuti i Seller akademiju, opet prvi na tržištu i ponuditi stečeni know how svima koji žele da se oprobaju u segmenu onlajn trgovine – a to znači i našim postojećim i novim trgovcima. Već smo prošle godine otvorili najsavremeniji e – fulfillment u ovom delu Evrope, proširujemo kapacitete naše dostavne službe Ananas express, tako da do kraja godine će na celom tržištu biti vidljiv značajan napredak. Ono što je bitno je i da otvaramo naš interni kontakt centar jer želimo da pored sjajne ponude, odličnih cena, sigurne i brze dostave, pouzdanih plaćanja i lakog povrata i reklamacije, našim potrošačima osiguramo besprekorno korisničko iskustvo.

Jedino na taj način, možemo da budemo sigurni da će onlajn postati konkurentan tradicionalnim načinima prodaje i da ćemo moći da pariramo najvećim ritejlerima. Ono što je napravilo veliki pomak na tržištu je ulazak velikih svetskih igrača na tržište, poput Temua. Ljudi su se ohrabrili da kupuju onlajn, plate karticom, neki su prvi put nešto kupili preko interneta. I to je donelo veliku korist celom ikomercu u regionu.

Da zaključim, transformacija je već napravljena, već sada onlajn nije rezervisan samo za urbane sredine. Mi smo prošle godine dostavili više od dva paketa na 97 odsto poštanskih kodova u Srbiji, ali ekspanzija nas tek čeka i moći će da je prate samo oni koji imaju strateški i planski pristup.

  1. E-commerce kreira jedan novi poslovni ekosistem koji pruža uvide u kupovnu moć  potrošača, kreira nove kanale za tradicionane biznise, ali i omogućava kreiranje potuno novih biznisa. Koji su sekundarni efekti poslovanja Ananasa kao rasadnika biznisa? Da li možete neki primer da podelite sa nama?

Najbolji primer koliku je Ananas doneo promenu na tržište je upravo naša saradnja s jednom tradicionalnom kompanijom kakva je Simpo. Naime, sagledavši troškove i sav operativni posao koji onlajn trgovina zahteva, Simpo je kompletnu prodaju preko interneta poverio isključivo Ananasu. I to nije usamljen slučaj. npr. Only brands radi isključivo preko Ananasa – oni čak nemaju ni jedan drugi vid prodaje, niti tradicionalni niti vebšop. Takođe, naša PUDO lokacije (pick up, drop off mesta gde možete da preuzmete svoju pošiljku ili je predate za povrat) su takođe biznisi koji su uspeli da prošire svoje poslovanje zahvaljujući nama.

Mi kao poslovni ekosistem razvijamo nekoliko linija poslovanja – ova godina je godina fokusa na Fintech uslugama, zatim ulazimo i u segment ritejl medije, dodatno razvijamo našu logistiku, kao i našu maloprodaju, i definitivno nastavljamo širenje poslovanja na teritoriju Evropske unije.

Bitno je da naglasim da Ananas, kao e-commerce platforma, funkcioniše kao rasadnik biznisa jer pre svega omogućava malim i srednjim preduzećima da lakše uđu na tržište, prošire svoj domet i digitalizuju svoje poslovanje. Sekundarni efekte možemo da posmatramo i kroz podsticanje lokalne proizvodnje – povećanjem dostupnosti tržišta za male proizvođače. Mi nudimo svima istu početnu tačku. Bez obzira na veličinu njihovog poslovanja. Umesto da sami ulažu resurse u razvoj svog onlajn poslovanja, dovoljno je da dođu na Ananas i dobiju end to end podršku i postanu priznat igrač u svetu onlajn trgovine. I ponavljam isti su uslovi za male kompanije koje u svom asortimanu imaju tri artikla ili velike kompanije. Već sam spomenuo Seller akademiju gde ćemo kroz edukaciju i digitalizaciju malih preduzeća omogućiti da mnogi tradicionalni biznisi stiču nova znanja o digitalnom marketingu, onlajn prodaji i analitici podataka, što ih čini konkurentnijima i na drugim kanalima prodaje. I na kraju, podstičemo preduzetništvo – kreiramo nove poslovne modele i mogućnost testiranja proizvoda uz niže početne troškove ohrabruju nove preduzetnike da pokrenu svoje brendove.

To i dalje može da se najbolje objasni na jednostavnom primeru – mali proizvođač ručno rađenog nameštaja, koji je ranije prodavao isključivo lokalno, može kroz Ananas platformu proširiti prodaju na nacionalni nivo, optimizovati procese nabavke i prodaje, i na kraju investirati u širenje proizvodnje. Kroz digitalni marketing i analitiku podataka, može preciznije ciljati kupce i prilagoditi ponudu njihovim potrebama.

Ovakvi efekti ne samo da unapređuju pojedinačne biznise već i podstiču širu ekonomsku aktivnost, inovacije i modernizaciju poslovanja.

Pročitaj decembarsko/januarsko izdanje 2024/2025
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.

Unesite pojam za pretragu