

Kako loša kultura organizacije može uništiti vaš brend i kako da je poboljšate?
„Kultura organizacije počinje sa pitanjem zašto poslujete. (Ona) Živi ili umire svakodnevno kroz vaše menadžere.” – It’s the Manager, J. Clifton & J. Harter, NY, 2019
Da li su vrednosti i misija kompanije samo lepe reči na zidu kancelarije ili imaju veći značaj? Da li prazna obećanja utiču na klijente i zaposlene? Istraživanja (a i naše iskustvo) kažu da.
Istraživanje Gallup-a otkriva da 71% milenijalaca koji znaju za šta se njihova organizacija zalaže i šta je čini drugačijom od konkurencije planira da ostane u kompaniji bar godinu dana, dok taj procenat pada na 30% za milenijalce koji ne znaju vrednosti i ciljeve kompanije u kojoj rade. Ovo nam govori samo jedno: ako vaši najbolji zaposleni ne znaju svrhu vaše organizacije – otići će.
Ako prepoznajete ove simptomi u vašoj kompaniji, to znači da vam je kultura već narušena i da je morate popraviti:
- Ne možete privući vrhunske talente
- Imate problema sa organskim rastom na osnovu interakcije sa klijentima i zaposlenima
- Ne vidite nikakav povrat ulaganja i rezultate razvijanja lidera
- Najbolji zaposleni vam odlaze iz firme
Šta vam NE pomaže u poboljšanju organizacione kulture?
- Standardne ankete bez ikakvog plana
Kada pretražite „poboljšanje organizacione kulture“ na internetu, videćete da je #1 savet: anketiranje zaposlenih. Da, prikupljanje podataka i otkrivanje problema je prvi korak u izgradnji rešenja, međutim, ako se to radi na pogrešan način, može izazvati više štete nego koristi.
Prvo, anketa mora da odgovara kulturi, a ne obrnuto. Ako koristite standardne ankete i upoređujete vašu kulturu sa drugim kompanijama, otkrićete kako se vaša kompanija kotira u odnosu na generične standarde, ali neće pokazati šta je jedinstveno za VAŠU organizaciju.
Drugo (i najopasnije), sprovođenje ankete bez realnog plana. Traženje povratnih informacija od zaposlenih o njihovom zadovoljstvu svakih 6 meseci bez realnog plana šta uraditi sa tim podacima, samo će dodatno frustrirati vaše zaposlene! Pre nego što ih treći put ove godine pitate da li razumeju viziju, misiju i ciljeve kompanije, ili da li su zadovoljni, razmislite o tome šta ćete uraditi nakon ankete i pokažite im da ozbiljno shvatate njihovo mišljenje.
- Vaša vizija, misija i vrednosti kompanije su samo mrtvo slovo na papiru
Šta znače „integritet“, „inovacija“, „izvrsnost“? Ako vaša vizija, misija i vrednosti nisu kratke, jednostavne i povezane sa konkretnim i relevantnim primerima koje vaši zaposleni lako mogu razumeti, one će ostati samo mrtvo slovo na papiru.
Kako možete poboljšati organizacionu kulturu i zadržati talenat u kompaniji?
Razvijanje zdrave organizacione kulture zahteva vreme i trud. Ona mora biti izgrađena, sprovedena, i kontinuirano ojačavane širom organizacije. Iz mog iskustva, mogu reći da je ovo 5 ključnih elemenata za uspeh u razvoju jake organizacione kulture:
U sažetku, važno je:
Jasno znati svoju svrhu i brend.
Prvo, izvršni tim treba da sedne i jasno identifikuje vašu svrhu – ZAŠTO poslujete i kako želite da vas potencijalni kandidati, zaposleni i klijenti vide. U HR-u uvek kažemo da iskustvo zaposlenih počinje od trenutka kada saznaju za kompaniju, ako počnete da ulažete trud tek od njihovog onboarding-a, već ste zakasnili. Put zaposlenog počinje od prvog utiska o brendu, procesa intervjua, procesa zapošljavanja, onboarding-a, razvoja i sve do eventualnog odlaska. Zbog toga menadžment mora biti usklađen, dosledan i posvećen svrsi i brendu – to je početna tačka za povezivanje timova i efikasnu saradnju.
Proveriti vaše procese i načine komunikacije u firmi.
Ovo ide sve do najsitnijih detalja, običaja, vrednosti, procesa i struktura tima vaše kompanije. Na primer, ne možete reći da je jedna od vaših vrednosti prihvatanje različitosti i inkluzija, a onda imati pristrasna zapošljavanja ili zanemariti kulturnu raznolikost u vašoj kompaniji (na primer, slaviti i govoriti o Božiću, ali zanemariti druge tradicije i religije u vašem timu). Ne možete reći da imate fleksibilno radno vreme, ali u stvarnosti imati procese i okolnosti koji zahtevaju rad u strogo određenim satima.
Razvijati vaše menadžere kao koučeve
Ne mogu dovoljno da naglasim koliko je ovo važno! Vaša organizaciona kultura je u rukama vaših menadžera. Tradicionalno vođenje i ocenjivanje zaposlenih mogu rezultirati milijardama dolara izgubljene produktivnosti. Vaši zaposleni više ne žele šefove, oni žele koučeve, nekoga ko će ih inspirisati, saslušati i voditi. Tek tada će se njihovo angažovanje poboljšati i automatski promeniti i vaša organizaciona kultura.
Savetujem liderima na svim nivoima da provere kako se osećaju njihovi zaposleni i identifikuju oblasti u kojima se mogu napraviti poboljšanja. Kultura se stvara iz mnogo različitih faktora i uticaja, iako može delovati kompleksno, postoje metode za promenu i njeno poboljšanje.