MAGAZIN KOJI SE ČITA, A NE PRELISTAVA
Predrag Vasić
COO & Član Izvršnog odbora za IT i Operacije, OTP banka Srbija

Upotreba veštačke inteligencije u bankarstvu

  1. Šta su najveće prednosti upotrebe veštačke inteligencije u poslovanju banaka?

Upravo u veštačkoj inteligenciji vidimo najveći potencijal za saradnju bankarskog i tehnološkog sektora, odnosno u veštačkoj inteligenciji leži jedna od ključnih snaga za napredak banaka u budućnosti. S obzirom na to da se nalazimo na samom početku ere veštačke inteligencije, ono što već sada sa izvesnošću možemo da predvidimo je zamena tradicionalnih call centara sistemima veštačke inteligencije. To je svakako jedna od prvih promena koja nas u bliskoj budućnosti očekuje.

  1. Da li uvođenje ovakvih rešenja iziskuje velika ulaganja, i koliko brzo se ona isplate u pogledu uštede vremena i novca, ali i unapređenja bančinih usluga?

Očekujemo da unapređenja budu velika, prvenstveno u pogledu optimizacije procesa i vremena, i posledično kvaliteta usluga i zadovoljstva klijenata. To je razlog i zašto investicije za ovaj segment prirodno rastu, jer predstavljaju potrebe tržišta, ali i podižu i postavljaju standarde u našoj industriji.

  1. Da li bi zbog uvođenja ovih tehnoloških inovacija došlo do promene broja zaposlenih u banci?

Sasvim sigurno ne, jer ove tehnologije predstavljaju produžetak i nadogradnju naših ljudskih resursa, a ne njihovu zamenu. Kao u ranije navedenom primeru kontakt centra gde zapravo očekujemo najskoriji ulazak veštačke inteligencije u bankarski sektor, to za početak znači da će se proširiti, razvijati i otvarati timovi koji tim aspektom upravljaju.

Otvoriće se prostor za konstantnu edukaciju i unapređenje ovih sektora, dok će zaposleni iz kontakt centara dobiti više savetodavnu ulogu, koju veštačka inteligencija kao prvenstveno servisni alat, ipak ne može da zameni.

  1. Da li banka ima svoje odeljenje za razvoj ovakvih tehnoloških rešenja ili angažuje druge kompanije i stručnjake? I da li u Srbiji ima dovoljno kadrova koji se bave razvojem rešenja zasnovanih na veštačkoj inteligenciji?

Inhouse ekspertiza, koja najbolje razume potrebe svojih klijenata i  tehnološke kompanije koje imaju kapacitet da razviju pametne platforme biće neraskidivo povezane u uvođenju veštačke inteligencije u banke. Microsoft kao tehnološki gigant do sada je najdalje odmakao u razvoju rešenja za potrebe finansijskih kompanija, ali globalno tržište je već sada dovoljno razvijeno da može da odgovori i na pojedinačne potrebe koje dolaze iz bankarskih grupacija. Prilikom posete njihovog sedišta u SAD sam se iz prve ruke uverio koliko su daleko odmakli u razvoju.

Proces implementacije veštačke inteligencije u bankarske servise veoma je kompleksan i stvoriće potrebu za novim kadrovima. To je zapravo velika prilika i potencijal koji će se vremenom sve više širiti. Naša banka je već spremna na transformaciju koju će dalji zamah primene veštačke inteligencije doneti i u pogledu kvaliteta usluga i u pogledu promene veština ljudskih kadrova.

  1. U poslednje vreme u medijima se sve češće čuju oštre kritike na račun upotrebe veštačke inteligencije, ali se one uglavnom bave sistemima poput GPTs-a i rešenjima koja mahom koriste građani, a ne kompanije. Kakav je vaš stav o ovom pitanju, postoje li oblasti u kojima privredni subjekti, pa i banke, još neko vreme neće koristiti veštačku inteligenciju?

Veštačka inteligencija nije novina, jer postoji unazad već nekoliko decenija, ali činjenica je da je ono što je uradio CHAT GPT postavilo veštačku inteligenciju u žižu interesovanja najšire javnosti. Za kompletan tehnološki sektor značajno je što se zahvaljujući ChatGPT-u priča i edukuje o veštačkoj inteligenciji, ali paralelno sa tim treba razvijati svest da ona donosi i određene opasnosti, zloupotrebe, pa čak i manipulacije.

Sa druge strane, naša banka prati sve tehnološke trendove i koristi taj potencijal, i već imamo jasne planove kako ćemo to uvoditi u naš sistem. OTP banka kao lider na tržištu nikada ne zaostaje za trendovima, ali ćemo se vrlo sistematično i odgovorno odnositi prema uvođenju veštačke inteligencije u svoje poslovanje kako bi klijenti bili zaštićeni i zadovoljni, a mi kao banka efikasni.

Pročitaj junsko/julsko izdanje 2023. Pročitaj avgustovsko/septembarsko izdanje 2023.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.
Prijavi se na naš Newsletter
Ne propustiti priliku da budete deo naše zajednice i pratite analize u domenu liderstva, menadžmenta, poslovnih trendova, održivosti i biznis intelidžensa.

Unesite pojam za pretragu