Uticaj rasta E-trgovine na potrebe za skladišnim prostorom
Više nego ikada ranije ljudi kupuju preko Interneta. Na ovaj trend je u velikoj meri uticala pandemija zbog mnogih ograničenja koje je nametnula, čineći pojedincima ovakvu kupovinu mnogo pogodnijom. Ograničenja su u jednom trenutku podrazumevala i zatvaranje maloprodajnih objekata, tako da su ljudi bili prinuđeni da promene svoje kupovne navike, što je dovelo do rasta e-trgovine i onlajn kupovine.
Onlajn kupovinom kupci imaju pristup globalnom tržištu, što znači da mogu da kupuju sa bilo kog mesta u svetu, ukoliko je dostupna isporuka u zemlju iz koje naručuju. Ova pogodnost omogućava kupcima da biraju brojne brendove ili prodavnice, čime imaju i više opcija na raspolaganju. Kako se onlajn kupovina može obaviti u bilo kom momentu u toku dana, sam proces štedi vreme, a radno vreme objekta u tom slučaju nema nikakav značaj.
Iako su ove prednosti uticale na rast trenda onlajn kupovine, ima i određenih nedostataka. Postoje kupci koji uživaju u celom iskustvu kupovine, zbog mogućnosti da osete i isprobaju proizvode pre nego što donesu odluku da li da ih kupe. Iz tog razloga, potreba za tradicionalnim tipom prodavnice (engl. brick-and-mortar stores) radi postizanja najviše stope konverzije kupovine nije umanjena, već je sve više prisutna.
Kako obezbediti bolje iskustvo kupovine?
Kada kupci danas kupuju, koriste sve kanale, od tradicionalnih prodavnica preko web sajtova i onlajn kupovine do društvenih mreža i mobilnih aplikacija. Ključno je da im pružite iskustvo putem svih kanala, a korišćenje tri ili više kanala može da poveća prodaju za skoro 5 puta. Prodavci koji ulažu u omnichannel (višekanalni) pristup rade bolje, jer su privlačni svim ciljnim grupama kupaca. Skoro tri četvrtine kupaca radije kupuje preko više kanala, a polovina svih kupaca pogleda proizvode onlajn (na sajtu ili profilu na društvenoj mreži) pre nego što ih ciljano kupe u tradicionalnoj radnji.
Iz tog razloga, kupci preferiraju da imaju više kanala za interakciju sa svojim omiljenim brendovima, te omnichannel postaje glavni trend za naredni period. Jedan pametan način da dovedete kupce do svojih vrata je da ponudite click & collect uslugu, koja nudi opcije „kupite na mreži, preuzmite u prodavnici“ (engl. BOPIS – buy online pick up in store) odnosno „rezervišite na mreži, preuzmite u prodavnici“ (engl. ROPIS – reserve online pick up in store). Ova strategija je u izvesnom smislu najbolja od oba sveta, jer kupcima pruža pogodnost kupovine na mreži uz brzinu pri preuzimanju svojih proizvoda, a bez dodatnih troškova dostave i čekanja.
Da li bi brža isporuka mogla dodatno da promeni način kupovine?
Iako onlajn kupovina štedi vreme, vreme isporuke može potrajati nekoliko dana ili čak nedelja, što je čini nekada manje pogodnom za kupce. Ova prepreka je navela kompanije širom sveta da planiraju model „isporuka istog dana (engl. same-day delivery)“. Usluga „isporuka istog dana“ predstavlja značajnu prednost za kupce, što je dovelo do zahteva da mnoge kompanije požele da ponude isto, jer ova opcija ima potencijal da suštinski promeni način na koji kupujemo. U nastojanju da održe korak sa zahtevima klijenata, maloprodajni lanci rade sa svojim logističkim partnerima na pronalaženju inovativnih rešenja za isporuku paketa što je pre moguće. Opcija sa isporukom istog dana mogla bi ponovo da privuče kupce koji onlajn kupovinu nisu preferirali zbog duže isporuke.
Ovaj model još uvek nije svuda u potpunosti uspostavljen, posebno u logistički manje razvijenim zemljama, kao što je Srbija. Ipak, iako je trend onlajn kupovine u Srbiji u porastu, tržište logistike i lanca snabdevanja zahtevaju dalji razvoj i poboljšanja kako bi trend nastavio da raste.
Da li je razvoj industrijskog tržišta prati razvoj e-trgovine?
E-trgovina u Srbiji poslednjih godina konstantno raste i njeno učešće u ukupnoj trgovini iznosi oko 20%. Kada je reč o razvoju logističkih centara, logistika i distribucija se sve više orijentišu na lokacije koje omogućavaju najveću profitabilnost uz najniže troškove. Izreka „lokacija, lokacija, lokacija“ oduvek je bila poznata u svetu nekretnina. U savremeno doba, kada e-trgovina nastavlja da se širi, na značaju dobija i nova fraza – „logistika, logistika, logistika“.
Zbog neposredne blizine dva auto-puta (ka Zagrebu i ka Budimpešti) kao i aerodroma Nikola Tesla, zone u okolini Beograda, kao i opštine Pećinci i Stara Pazova, postale su vrlo interesantne za pozicioniranje proizvodnih kompleksa i izgradnju industrijskih parkova sa velikim kapacitetima kako za skladišni prostor, tako i laku proizvodnju, a kontinuirani rast e-trgovine doveo je i do povećanja zahteva za skladišnim i distributivnim objektima.
Ukupna ponuda modernog magacinskog i proizvodnog prostora u Srbiji trenutno premašuje 5.900.000 m². Beograd sa opštinama u okruženju Stara Pazova i Pećinci predstavlja centralnu industrijsku zonu Srbije sa učešćem od blizu 50% u ukupnoj ponudi objekata u Srbiji, odnosno 2.750.000 m2, sa tendencijom rasta u narednim godinama. Kao veoma atraktivne lokacije za razvoj industrijskih i logističkih objekata oko Beograda su: auto-put za Zagreb, auto-put prema Novom Sadu/Batajnički Drum, Pančevački put, Zrenjaninski put, kao i auto-put prema Nišu (Leštane). Ukupna ponuda industrijskog prostora samo na teritoriji Beograda (bez industrijskih zona koje pripadaju opštinama Pećinci i Stara Pazova u Vojvodini) iznosi 1.260.000 m2. Kada je reč o tražnji, tokom 2022. godine, izdato je preko 200.000 m2 u široj industrijskoj zoni Beograda, odnosno više od 70% u odnosu na prethodnu godinu.
O tržištu logističkih prostora, kao značajnom nosiocu razvoja tržišta nekretnina u poslednjih 2-3 godine govori i broj projekata koji su trenutno u izgradnji, gde će skoro 200.000 m2 biti završeno do kraja ove godine u široj industrijskoj zoni u okolini Beograda, dok će ukupna ponuda u narednih par godina biti uvećana za više od 500.000 m2, što će omogućiti i bržu isporuku proizvoda i dalji razvoj e-trgovine.